آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

/گزارش مناظره مرتضي نبوي و علي‌محمد حاضري در نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران/

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

اولين جلسه از سلسله‌نشست‌هاي تبيين ديدگاه‌ها و مواضع شخصيت‌ها، احزاب و تشكل‌هاي سياسي و ديني با حضور « مرتضي نبوي و علي‌محمد حاضري» از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مرتضي نبوي، عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين در سخنانش درباره با انتخابات دهم و وقايع پس از آن گفت: به نظر مي‌آيد انتخاباتي كه پشت سر گذاشتيم از ويژگي‌هايي برخوردار بود كه آن را از ساير انتخابات‌ها متمايز مي‌كند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: در اين انتخابات با توجه به رقابت سنگيني كه وجود داشت دو جريان اصلي كشور كه سابقه‌دار نيز هستند با تمام قوا به صحنه آمدند و به رقابت پرداختند.

وي افزود: يكي از پديده‌هاي اين انتخابات مناظره‌هاي رودررو و دوبه‌دوي كانديداها بود كه از صراحت و شفافيت برخوردار و باعث شد صحنه انتخابات و تبليغات بسيار داغ شود؛ چنان‌كه شاهد مشاركت ‌‌٨٥ درصدي باشيم كه البته عواقبي نيز به دنبال داشت.

نبوي هم‌چنين به حضور طرفداران كانديداها تا پاسي از شب در خيابان‌ها براي حمايت از كانديداي مورد علاقه‌شان اشاره كرد و گفت: شاهد بوديم نه فقط در تهران و شهرهاي بزرگ، بلكه در شهرهاي كوچك و بخش‌ها طرفداران كانديداها تا پاسي از شب در خيابان‌ها حاضر مي‌شدند.

وي در ادامه به دو قطبي كه در انتخابات دهم رياست‌جمهوري شكل گرفت اشاره كرد و افزود: بين دو تن از كانديداها كه رقابت بيشتري ميانشان وجود داشت نوعي دو قطبي به وجود آمد و با مسامحه مي‌شود گفت نوعي تقسيم‌بندي در جامعه انجام شد؛ چرا كه در يك طرف محور اصلي گفتمان احمدي‌نژاد عدالت بود و اكثريتي كه در جامعه راي دادند، نشان دادند طرفداران عدالت هستند و از طرف ديگر آقاي موسوي بود كه به نظر مساله آزادي محور اصلي تاكيد او بود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: نوعي دو قطبي در انتخاباتي كه پشت سر گذاشتيم نيز در جامعه شكل گرفت؛ به ويژه به اين علت كه احمدي‌نژاد به پديده‌ اشرافي‌گري كه در طول سه دهه جمهوري اسلامي به طور جديد شكل گرفته بود حمله و رقيبش را به اين گروه منتسب ‌كرد. اين اشرافيت جديد طبقه حاكمي بودند كه در اين سه دهه در جمهوري اسلامي حضور داشتند و از تكنوكرات‌هاي بالاي كشور شكل گرفته بودند كه قبل از ورود احمدي‌نژاد به صحنه سياسي، مدار بسته‌اي را براي مسووليت‌ها ايجاد كرده بودند و اين موضوع نيز مورد نقد جدي مردم بود.

وي ادامه داد: در سال ‌‌٨٣ و اين دوره انتخابات احمدي‌نژاد روي مساله اشرافيت متمركز شد و با توجه به حساسيتي كه در بين مردم در رابطه با اين موضوع به وجود آمده بود، تاكيد داشت دست طبقه اشرافي جديد را از اركان حكومت كوتاه كند؛ چنان‌كه در دوره اول نيز شاهد بوديم تا حدود زيادي تغييرات ايجاد كرد كه به نظر، با خواست اكثريت جامعه تطبيق مي‌كرد.

نبوي ضمن اين كه شيوه حركت احمدي‌نژاد را خدمت به محروميت توصيف كرد، افزود: از جمله اقدامات آقاي احمدي‌نژاد سفرهاي استاني، اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام، بازكردن گره از مشكلات مردم در نقاط دورافتاده كشور و ... بود كه نتايجش را در آرا نشان داد و از حدود ‌٥ / ‌١٣ ميليون آراي روستاها، ‌‌١١ ميليون نصيب احمدي‌نژاد شد و در شهرهاي كوچك نيز آرايش بيشتر بود و در شهرهاي بزرگ راي‌ها به طور مساوي بين احمدي‌نژاد و موسوي تقسيم شد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: پديده‌ ديگري كه در اين انتخابات شاهدش بوديم اين بود كه براي اولين بار كسي كه راي آورد رايش در تهران ‌‌٣٠٠ هزار كمتر از راي رقيبش بود. بدين ترتيب راي آقاي موسوي ‌‌٣٠٠ هزار تا در تهران بيشتر بود.

وي به اعتراضات پس از انتخابات در مورد نتيجه انتخابات نيز اشاره كرد و گفت: زمينه‌سازي اين اعتراضات از قبل انجام شده بود، مبني بر اينكه تقلب صورت خواهد گرفت و كميته صيانت از آرا نيز تشكيل شده بود و وقتي هنوز نتيجه آرا معلوم نشده بود، اعتراضات شروع شد.

نبوي افزود: پس از مدتي شاهد پديده‌اي بوديم كه خود را در مناسبت‌هاي مختلف نشان مي‌داد؛ مثلا وقتي آقاي هاشمي براي نماز جمعه آمدند اين گروه كه به تازگي هويت پيدا كردند به صحنه آمدند و در روز قدس نيز خودنمايي كردند؛ البته بايد گفت اين گروه جزو قسمتي از طبقه متوسط جديد كشور هستند كه از تحصيل‌كردگان هستند و براي خود فرهنگي متفاوت با فرهنگ جمهوري اسلامي و انقلاب انتخاب كرده‌اند كه تحت تاثير علوم انساني غربي و رسانه‌هاي غرب است و اين موضوع در رسانه‌هايشان نيز تجلي پيدا كرده است؛ مانند «جمهوري ايراني» و « نه غزه، نه لبنان» كه تظاهر سياسي اين پديده هستند؛ در حالي كه مي‌توان گفت اين پديده بيشتر فرهنگي ـ اجتماعي است.

نبوي افزود: اين جماعت كه بعد از انتخابات به نوعي هويت گرفتند نوع زندگي، رفت و آمدها، فيلم‌هايي كه تماشا مي‌كنند، شبكه‌هايي كه با آن سروكار دارند و چت كردن‌هايشان روشن است و به صورت شبكه‌هاي اجتماعي كه آقاي موسوي در بيانيه‌ي خود از آن نام برده‌اند اما اين شبكه مستقل از موسوي، از طريق سايت‌ها و شبكه‌هاي ارتباطي جديد تشكيل شده است و آنها يكديگر را شناسايي مي‌كنند و با هم هماهنگ هستند.

مديرمسوول روزنامه رسالت تصريح كرد: به نظر مي‌آيد جماعتي كه اخيرا هويت تازه‌اي گرفته‌اند، فرهنگ انقلاب را قبول ندارند. تصور من اين است اگر به آقاي موسوي و كروبي اعلام وفاداري مي‌كنند تنها تا زماني است كه آنها صحبت از اعتراض دارند، اما وقتي موسوي مي‌گويد به قانون اساسي پايبندم و دنبال تثبيت جمهوري اسلامي هستيم با آرمان‌هاي اين گروه برآمده از انتخابات متفاوت است؛ چرا كه آنها با قانون اساسي، انقلاب اسلامي و فرهنگ ايراني ـ اسلامي مشكل دارند و به نوعي تحت تاثير فرهنگ غربي هستند.

وي ضمن اين كه يكي از خواسته‌هاي اصلي « گروه تازه هويت پيدا كرده پس از جريان انتخابات» را آزادي دانست، گفت: از طرف ديگر عدالت خواسته جدي اكثريت جامعه است كه در تقسيم‌بندي آرا خود را نشان داده است و با توجه به عملكرد احمدي نژاد طرفداران آن مشخص هستند؛ البته بايد بگويم اين گروه تازه هويت‌يافته متفاوت از موسوي هستند و حمايت آن‌ها موقت است و به راه خود مستقل از موسوي و كروبي ادامه مي‌دهند و درصد كمي از ‌‌١٣ ميليون راي موسوي را تشكيل مي‌دهند.

نبوي افزود: قسمت قابل توجهي از آراي موسوي "نه" به احمدي‌نژاد بود، افراد زيادي از آنها به انقلاب و جمهوري اسلامي پايبند هستند و در واقع انتقاد شديد يا مخالفت با احمدي‌نژاد داشتند كه به موسوي راي دادند، اما با حوادث پس از انتخابات تجزيه و تفكيك شدند، از طرف ديگر ممكن است در سبد راي احمدي‌نژاد هم عده‌اي به علت اين كه نگران راي آوردن موسوي بودند به احمدي‌نژاد راي دادند؛ پس دو قطبي بين عدالت و آزادي برقرار شد كه در جمهوري اسلامي يك دو قطبي تصنعي بود؛ چرا كه با جمهوري اسلامي جور در نمي‌آيد كه عدالت در مقابل آزادي باشد؛ چون عدالت و آزادي از شعارهاي اصلي انقلاب هستند. همچنين در اين انتخابات گروهي به اشرافي‌گري برخاسته از طبقه حاكم در دولت‌هاي سه دهه گذشته منتسب شدند و طرفي به مخالفت با آن مي‌پرداخت و مي‌خواست دست آنها را از منابع مردم كوتاه كند.

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه اين جلسه نبوي در پاسخ به پرسش يكي از دانشجويان مبني بر اينكه براي جلب اعتماد شبكه‌هاي اجتماعي تازه شكل گرفته بعد از انتخابات چه راهكارهايي وجود دارد؟ گفت: معتقدم نظام بايد اول آنها را به رسميت بشناسد و سعي كند آنها را هدايت كند تا در چارچوب قانوني البته با پيش‌بيني‌هاي لازم اعتراضاتشان را بيان كنند و اگر اين جماعت مي‌خواهد به مناسبتي در جايي جمع شود و اعتراضاتشان را منعكس كنند بايد اين پيش بيني‌ها انجام شود و البته به آنها تفهيم شود كه اظهار نظرشان بايد در چارچوب‌هاي قانوني و با مجوز باشد، هم‌چنين به ساختارشكني، تخريب، آتش زدن و ... منجر نشود.

وي افزود: در اين زمينه احتياج است تدابيري انديشيده شود؛ از جمله اين كه خط قرمز‌ها تعريف شوند و فضايي باز شود كه در آن رسانه‌هاي خاص،‌ نشريه‌ها، سايت‌ها و برنامه‌هاي خاصي از طريق راديو و تلويزيون برگزار شود كه اين عده بتوانند نظراتشان را منعكس كنند. همان طور كه فعلا مجوزي ندارند اما در مراسم روز قدس شركت و شعارهايي را مطرح مي‌كنند؛ پس اولين راه حل اين است كه نظام اقدامي كند تا اين حركت‌ها از چارچوب غيرقانوني خارج شود.

نبوي تصريح كرد: فضايي را كه در انتخابات دهم رياست‌جمهوري باز شد، بايد نظام پيش‌بيني مي‌كرد؛ چرا كه يك واقعيت بود كه بايد آن را مي‌پذيرفت و هضم مي‌كرد. البته نظام ما اين ظرفيت را به خوبي دارد و ديگر چنين پديده‌اي اسباب نگراني براي نظام نيست؛ چون وقتي خواسته‌ها و شعارها شفاف شود، جامعه مي‌تواند مرزبندي خود را مشخص كند و نظام نيز مي‌تواند بدون دغدغه به آنها فرصت دهد تا نظراتشان را مطرح كنند؛ همان طور كه در حكومت‌هاي ديگر نيز معارضاني حضور دارند كه با نظارت پليس و نيروهاي امنيتي دست به تظاهرات مي‌زنند.

وي راهكارهاي مواجهه با اين گروه‌ها را به دو دسته ميان‌مدت و درازمدت تقسيم كرد و افزود: بايد به بحثي كه سعيد حجاريان اخيرا مطرح كرد و مقام معظم رهبري قبل و بعد از آن بسيار بر آن تاكيد داشتند اشاره كرد كه موضوع تجديد نظر در علوم انساني است؛ چرا كه اين نسل را جمهوري اسلامي پرورش داده و علوم انساني‌اي كه در دانشگاه‌ها مطرح مي‌شود و از غرب گرفته شده كاملا سكولار است؛ پس نمي‌توان نظريات علوم انساني را به دانشجويان بدهيم و در كنار آن حرفي از ولايت فقيه و معارف اسلامي نزنيم و توقع داشته باشيم آن‌ها تحت تاثير قرار نگيرند.

نبوي افزود: در جامعه‌اي كه به طرز عميقي اسلامي ـ ايراني است، جوانان و دانشجويان بايد با فرهنگ خود آشنا شوند و اين تدبير در دانشگاه امام صادق (ع) انجام شده است و در عين حال كه علوم انساني تدريس مي‌شود، فقه، معارف اسلامي نيز به دانشجويان تدريس مي‌شود تا نسبت به نظريات غربي واكسينه شوند. هم‌چنين در دراز مدت بايد كارهاي عميق فرهنگي انجام شود.

در ادامه اين جلسه، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش يكي ديگر از دانشجويان مبني بر اين كه آيا نظارت از بالا و به صورت بخشنامه‌اي در مورد علوم انساني ضربه وارد نمي‌كند و درهم آميختگي علوم انساني و اسلامي با روش‌شناسي علمي سازگار است؟ گفت: من دو سه سال پيش كارشناسي ارشد علوم سياسي گرفته‌ام و با نظريات علوم سياسي آشنا هستم، بايد به شما بگويم در نظام كسي دنبال اين نيست كه از بالا و به صورت بخشنامه‌اي اقدامي انجام شود. گويي كه نظام در بخشنامه‌اي علوم را اسلامي كند و اين اتفاق عملي نيست. تنها به طور مثال دانشگاه امام صادق (ع) را مطرح كردم و تا جايي كه اطلاع دارم بحث از صدور بخشنامه نيست، بلكه كاري بنيادين است كه بر اساس فلسفه خودمان كه بسيار قوي است انجام خواهد شد؛ البته راهي طولاني است.

نبوي همچنين در پاسخ پرسش ديگري در مورد دادگاه‌هاي رسيدگي به اغتشاشات پس از انتخابات و سخنان عطريان‌فر، حجاريان و ... و تغييرات ‌‌١٨٠ درجه‌اي آن‌ها و اين كه چرا هنوز كروبي و موسوي اصرار بر تقلب دارند؟ گفت: هر فرد به عنوان كسي كه صحنه را نظارت مي‌كند مي‌تواند برداشتي داشته باشد و اين دوستاني كه گفتيد، موضوع تجديد نظر در تفكرات قبلي را مطرح كردند كه همان بحث علوم انساني است. وقتي با آقاي حجاريان صحبت مي‌كردم گفت پوزيتيويسم را خيلي وقت پيش نقد كرده است، چون اگر كسي نظريات غربي را بررسي كند مي‌بيند در جامعه ما استفاده از آنها با مشكل مواجه مي‌شود.

وي همچنين درباره مساله اصرار بر تقلب توضيح داد: شاهديم فرصتي داده شد و مقام معظم رهبري يك هفته را براي رسيدگي به شكايت‌ها تعيين كردند و گروهي مشخص شد كه از اعضاي آن آقايان ابوترابي و آقامحمدي بودند كه ملاقاتي با موسوي داشتند و در نهايت به آقاي محتشمي‌پور ارجاع شد كه رييس كميته صيانت از آراي موسوي بود و در جلساتي كه با آقاي موسوي لاري داشتند در نهايت نامه‌اي با محورهاي احتمال تقلب در انتخابات ارائه كردند. در اين زمينه بايد به اين نكته اشاره كنم كه هر دوي اين آقايان از وزراي سابق كشور هستند و با هر گونه تقلبي در اين رابطه آشنايند اما متاسفانه آقاي موسوي اين نامه را قبول نكردند و در نتيجه مهلت به پايان رسيد و تنها بازشماري رندم چند درصدي انجام شد، كه نتيجه آرا نيز تغيير نكرد؛ پس به نظر من آقاي موسوي به دنبال رسيدگي به اعتراضات نبودند.

نبوي در پاسخ پرسش يكي ديگر از دانشجويان درباره اظهارات عفت مرعشي، همسر هاشمي رفسنجاني در روز انتخابات و هنگام راي دادن مبني بر اينكه اگر موسوي راي نياورد حتما تقلب شده و همچنين حركت‌هاي فائزه هاشمي در تجمعات بعد از انتخابات و اين سوال كه چرا نبايد هيچ گونه برخوردي با اعضاي خانواده هاشمي انجام شود؟ گفت: البته خانم فائزه هاشمي و برخي از خانواده هاشمي بازداشت شدند، اما اگر منشاء تظاهرات بعد از انتخابات را فقط به اظهارات همسر و دختر آقاي هاشمي مختصر كنيم، قضيه را ساده گرفته‌ايم. البته نمي‌گويم نقشي نداشته‌اند، اما ماجرا به اين سادگي‌ها نبوده و اگر اين صحبت‌ها هم نمي‌شد باز اين اتفاقات مي‌افتاد.

وي افزود: ما اميدواريم روزي برسد كه همه در برابر قانون مساوي باشند و شرايط فرهنگي و اجتماعي تحقق اين امر در جامعه پديد آيد. بايد بگويم شخص آقاي هاشمي معتقد است بايد به تخلفات بچه‌هاي ايشان نيز رسيدگي شود و از طريق برخي روحانيون عضو خبرگان مانند حجت‌الاسلام قره‌باغ مطرح شد كه آقاي هاشمي معتقدند در دادگاهي بايد به تخلفات فرزندانشان رسيدگي شود. پس نظر آقاي هاشمي اين است و براي ما مهم است و ظاهرا قرار است اين اتفاق بيفتد و هم به شكايت‌ها عليه فرزندان هاشمي و هم شكايت‌هاي آنها عليه ديگران رسيدگي شود.

وي همچنين در پاسخ پرسشي مبني بر اين كه « چرا به تخلفات خاتمي و موسوي به عنوان سردمداران اغتشاشات رسيدگي نمي‌شود؛ زيرا افرادي كه كمتر موثر بودند در دادگاه‌ها عنوان كرده بودند به تحريك بعضي ديگر وارد اين صحنه شده‌اند» گفت: اميدواريم اساسا شرايط جامعه ما طوري شود كه رسيدگي به تخلفات افراد در هر سطحي عادي باشد اما در عين حال در حق افرادي كه در سطوحي هستند رعايت‌هايي مي‌شود.

به گزارش ايسنا در ادامه اين جلسه يكي ديگر از دانشجويان با اشاره به اصل ‌‌٢٧ قانون اساسي مبني بر اين كه برگزاري هر نوع راهپيمايي كه مخل مباني اسلام و مسلحانه نباشد آزاد است، هم‌چنين با توجه به مشروح مذاكرات قانون اساسي در پيش‌نويس اوليه و رويه حكومت عدل علي (ع) چطور وقتي درخواست برگزاري راهپيمايي از طرف اشخاص بزرگ جامعه و همچنين از طرف حزب‌هاي قانوني مطرح مي‌شود آنها را سران اغتشاشات مي‌خوانند؟ گفت: قانون اساسي تا تبديل به قانون عادي نشود مبناي عمل نيست.

نبوي افزود: در زمينه برگزاري تظاهرات و راهپيمايي‌ها بر اساس قانون احتياج به صدور مجوز وجود دارد و بدون آن غير قانوني است. همچنين اينكه بگوييم هيچ اغتشاشي نبود، كسي به قتل نرسيد، جايي به آتش كشيده نشد، به مقدسات توهين نشد، واقعيت نيست. اما من در تقسيم‌بندي‌اي كه انجام دادم جماعتي برآمده از اين حوادث را كه هويت يافته‌اند و فرهنگ انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را قبول ندارند، مستقل از موسوي و كروبي دانستم كه البته به نظر من نظام اين‌ها را نيز بايد به رسميت بشناسند و تمهيداتي بينديشد تا در چارچوب قانوني نظراتشان را بيان كنند؛ اما درخواست ما از آقاي موسوي و كروبي اين است كه مرزبندي‌شان را با اين دسته از افراد مشخص كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه اين نشست، علي‌محمد حاضري دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها گفت: اگر اساس بحث و استدلال و ديالوگ دوجانبه را قبول داريم، بايد ببينيم اين موضوع در كشور در حال حاضر چه وضعي دارد.

وي ابراز عقيده كرد: اگر قرار باشد حد و حدود استدلال، پرسش و پاسخ، در كشور در سطح فعلي باشد معلوم است در اين كشور استدلال، برهان و گفت‌وگو تعطيل است.

دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها تصريح كرد: اساسا طي سه ماه گذشته اگر قرار بر اين بود كه طرفين قضايا به بيان تفكر و استدلال خود مي‌پرداختند، بايد پرسيد كجا توانسته‌اند صحبت‌هايشان را مطرح كنند و كجا سخن طرف مقابل شنيده شده است؛ چون هرچه را امروز شما مطرح مي‌كنيد از صحبت‌ها و خبررساني‌ها و اطلاعات يك طرفه‌اي است كه به شما گفته‌اند و متاسفانه آن را وحي منزل گرفته‌ايد.

وي در ادامه اضافه كرد: اگر كسي مي‌خواهد پرسشي را مطرح كند و پاسخ بگيرد بايد فضاي كشور فضاي طرح سوال و پاسخگويي باشد. براي مثال در كشور ممكن است اتفاقاتي بيفتد كه در يك طرف آن عده‌اي حضور داشته باشند كه اطلاعات غلط، تحليل غلط و يا بالاتر از آن بدفهمي دارند، اما همان عده اعتراض دارند و در معناي واقعي اعتراض يعني بيان حرفي غير از آنچه ديگران مي‌گويند و پرسش ما اين است كه در اين دو سه ماه صحبت‌هاي آنها در اين مقوله در كجا شنيده شده است.

وي با بيان اين كه « اگر در اين كشور كساني از سر دلسوزي و علاقه‌مندي و وفاداري به نظام نتوانند تصوير غلطي را كه در حال حاضر از نظام ارائه مي‌شود اصلاح كنند فاجعه‌اي بزرگ است»، در بيان اعتقادش براندازي در كشور را به معني ارائه تصويري از نظام كه در آن مخالف راهي براي بيان نظراتش ندارد دانست و گفت: اين بزرگ‌ترين ظلم به نظام است.

وي افزود: ما معتقديم اين انتخابات يكي از بهترين فرصت‌ها براي نظام بود كه گله‌ها و ضعف‌ها را بشنود و آنها را برطرف كند البته نه توسط كساني كه خارج از انديشه و تفكر نظام هستند و از آن طرف، به طور مثال كسي مثل موسوي است كه با تمام سوابقش حتي در ‌‌٢٠ سال سكوت خود نشان داد به هيچ چيز جز قوام و تحكيم نظام نمي‌انديشد و حتي حاضر نيست ذيل عنوان رسميت يافته اصلاح‌طلبي خود را معرفي كند، و شاهديم نه تنها با برندازها، سلطنت‌طلب‌ها و ... ارتباطي ندارد، بلكه با مرزبندي با اصلاح‌طلبي مي‌آيد و خود را اصلاح‌طلب اصول‌گرا معرفي مي‌كند كه به مواضعش پايبند است.

وي همچنين به بزرگ‌ترين اعتراض ابطحي مبني بر اينكه زماني كه موسوي آمد آن را نپذيرفتيم، چون به طور اعتراض‌آميز به خاتمي آمد، گفت: كسي مثل موسوي با اين سوابق آمده است تا از كشور، ‌نظام و انقلاب دفاع كند و مي‌خواهد بر اساس گفتمان و سابقه‌اي كه از نظام،‌ انقلاب و امام دارد عمل كند كه ممكن بود در اين جريان با حمايت اكثريت مردم مواجه شود و مسووليت را به عهده بگيرد و يا اين اتفاق نيفتد. به هر حال آمده بود تا چنانچه اكثريت خواستند مسووليت خود را انجام دهد.

حاضري ضمن اينكه انتخابات اخير را بزرگ‌ترين فرصت براي نظام دانست تا نشان دهد به قواعد دموكراسي، حقوق شهروندي، آزادي مدني، حق تعيين سرنوشت توسط مردم ملتزم است و نظام جمهوري اسلامي و ساختار ولايت فقيه و گفتمان دموكراتيك را برمي‌تابد و در چارچوب آن عمل مي‌كند، افزود: موسوي در انتخابات بر اساس اين منطق شركت كرد.

وي با بيان اين عقيده كه در انتخابات برگزار شده جمعيتي كه بر اساس نتايج رسمي ‌‌١٤ ميليون نفر هستند تلقي و تصورشان اين است كه تقلب شده است، اظهار كرد: معلوم است در چنين وضعي مسوولان متكي به مردم و اكثريت كاملا مي‌توانستند در اين موضع باشند كه سخن و حرف معترضان را بشنوند و اجازه دهند در جامعه مطرح شود و آنها نيز با استدلال پاسخ دهند؛ چرا كه قطعا اگر تقلبي نباشد، وقتي حرف‌هاي مطرح شود، مردم در شرايط برابر پس از طرح ادعاها مي‌توانند تشخيص دهند و آنكه اشتباه مي‌گويد رسوا خواهد شد.

وي با تاكيد بر اينكه وقتي قائل به گفت‌وگو هستيم بايد فضاي رسمي كشور فضاي گفت‌وگو باشد، گفت: اگر گفت‌وگو در كشور به سطحي رسيد كه جاي گفت وگو در همين حد فعلي باشد، به معناي تعطيلي گفت‌وگوست؛ يعني گفت‌وگو جايي ندارد و اين بزرگ‌ترين ظلم به نظام است؛ پس ما معتقديم كساني كه چنين تصويري از جمهوري اسلامي مطرح كرده‌اند در مقابل خون شهدا پاسخگو هستند.

وي با بيان اين مطلب كه معتقديم اسلام الگوي برجسته حقوق شهروندي، دموكراسي، اعتقاد به آراي مردم است، افزود: موسوي نيز به اين موضوع اعتقاد دارد و اگر خدشه‌اي در اين تصوير به وجود آمده، مسوول آن كساني هستند كه آن را ايجاد كردند و اميدواريم نيروهايي مانند مهندس نبوي كه به صراحت و وفاداري آنها به نظام اعتقاد داريم، وزن و جايگاهشان به حدي برسد كه در تغيير وضع موجود موثر باشند.

دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها افزود: اين فرض كه تمام عرصه‌هاي ديالوگ دو طرف منتفي شده و عرصه يك سويه ايجاد شده است مفيد نخواهد بود و متاسفانه شما هرچه مي‌گوييد محصول بياناتي است كه از اين تريبون‌هاي يك سويه مطرح شده است و چيز ديگري نشنيده‌ايد؛ پس بايد اين وضع اصلاح شود.

وي ابراز عقيده كرد: اميدواريم مثلا مهندس نبوي بتوانند كمك كنند تصويري اسلامي‌تر از انقلاب ارائه دهيم؛ چرا كه آنچه الان ارائه مي‌شود تصويري متناسب با شان ولايت و نظام علوي نيست.

به گزارش ايسنا در ادامه نبوي گفت: به نظر مي‌آيد دكتر حاضري جايگاه گفت‌وگو را مقداري با تصميم‌گيري‌هايي كه در نظام بايد انجام شود، خلط كرده‌اند.

وي افزود: براي اينكه نتيجه انتخابات براي كشور معلوم شود، آن را به گفت‌وگو ميان مردم نمي‌گذارند و در هيچ كجاي دنيا اين اتفاق نمي‌افتد؛ چرا كه جاي گفت‌وگو اينجا نيست و قانون مسيري مشخص كرده است؛ البته گفت‌وگو بسيار خوب است و فضايي مثل اين جلسه مي‌تواند در تلويزيون هم باشد؛ چنان كه شاهديم براي رسيدگي به اعتراض‌ها مقام معظم رهبري فرصت يك هفته‌اي را تعيين كردند كه قرار بود اگر لازم شد تمديد نيز بشود و اينجا بود كه موسوي بايد آستين بالا مي‌زد و اعتراضي را كه رييس كميته صيانت از آرايش تنظيم كرده بود مي‌پذيرفت، اگر آقاي موسوي تابع قانون اساسي بود بايد پاي اعتراضات را امضا مي‌كرد تا بررسي و از مسير قانوني به آن رسيدگي شود. اما موسوي آن مسير را طي نكرد و اين موضع انسان دموكراتيك كه طرفدار قانون است نيست.

وي با اشاره به سخنان حاضري مبني بر اينكه موسوي اصلاح‌طلبي است كه به اصول مراجعه مي‌كند اظهار كرد: ما خوشحال بوديم كه چنين شخصي از طرف اصلاح‌طلبان وارد صحنه شده است اما موسوي بايد مرزبندي‌اش را با جماعتي كه برخي شعارها را مطرح مي‌كند مشخص كند و بگويد اين شعارها را قبول ندارد و به خط امام و جمهوري اسلامي پايبند است؛ البته اشكالات اساسي در تبليغات موسوي را شاهد هستيم؛ چرا كه خود او به مساله لبنان و غزه دامن زد و آن طور كه وعده داده بود، به اصول پايبند نماند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين با تاكيد بر اينكه گفت‌وگو خوب است اما نتيجه انتخابات را در هيچ جاي دنيا به گفت‌وگو نمي‌گذارند، گفت: اين يعني نتيجه انتخابات را قبول نداريم و سنگ روي سنگ بند نمي‌شود و همان است كه بيگانگان از ما مي‌خواهند؛ يعني كشوري بي‌ثبات.

وي افزود: ديروز نيز ديدم از قول آقاي هاشمي نقل شده است به موسوي گفته بود از مسير قانوني اعتراضات را پيگيري كند و در بيانيه مجمع نيز بر اين موضوع تاكيد شده بود؛ البته با اشاره به اينكه نظام نيز بايد رسيدگي كند. البته نظر من اين است كه نظام بايد حتي به آنهايي كه قانون اساسي را قبول ندارند فرصت دهد در چارچوب قانوني نظراتشان را مطرح كنند.

در ادامه اين جلسه حاضري گفت: فكر مي‌كنم مهندس نبوي نيز موافق باشد اگر نقل رويدادي را انجام مي‌دهيم كوشش كنيم به اندازه كافي آنچه نقل مي‌شود، دقيق باشد.

به گزارش ايسنا حاضري در ادامه در توضيح مكانيزم قانوني اعتراض‌ها گفت: به هر حال آقاي موسوي معتقد بود بايد به تخلفات رسيدگي شود و در عين حال يكي از موارد تخلف كه مورد نظر او بود در مورد موضع شوراي نگهبان بود. او معتقد بود هر جايي كه رسيدگي را انجام مي‌دهد بايد به عملكرد شوراي نگهبان نيز رسيدگي شود و قرار شد هياتي تعيين شود كه اين كار را انجام دهد و فرض بر اين بود كه هيات مي‌خواهد حكميت كند.

دبير كل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با تاكيد بر اينكه شرط عقلايي و بديهي حكميت مرضي‌الطرفين بودن است و با بيان اين كه حتي در يك دعواي خانوادگي بين زن و شوهر نيز بحث اين است كه حكم مرضي‌الطرفين باشد، اما معلوم است در هياتي كه تعيين كرده‌اند اين شرط رعايت نشده است، اظهار كرد: در عين حال آقاي موسوي در ارتباط با همان هيات نيز پذيرفت و گفت بايد به تخلف شوراي نگهبان رسيدگي كرد و اين هيات آن را به عهده گيرند و در عين حال بازشماري آرا فقط موكول به اين نباشد كه برگه‌هاي موجود در داخل صندوق بررسي شود. اگر موسوي واقعا حرف بي‌ربطي مي‌زد چرا نگذاشتند حرفش را از طريق رسانه به گوش مردم برساند. مردم خود مي‌فهميدند اگر ادعاهاي او بي‌ربط بود.

حاضري در ادامه با اشاره به آن‌چه عملكرد يك طرفه راديو و تلويزيون از فرداي روزي كه اعتراضات مطرح شد مي‌خواند، ابراز عقيده كرد كه از فرداي اعتراضات راديو و تلويزيون و سايت‌ها يك طرفه شد. شاهد بسته شدن روزنامه‌ها بوديم و همچنين تريبون نماز جمعه نيز بسته و به طور كلي هر فرصتي كه براي طرح ديدگاه‌هاي معترضان بود تا جايي كه توان وجود داشت بسته شد.

حاضري تصريح كرد: تا امكان طرح ديدگاه‌ها به وجود نيايد ابهام رفع نمي‌شود؛ البته ممكن است صداها بسته شود، اما هميشه صداهايي كه بسته مي‌شود پيام بدي دارد.

دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با بيان اين‌كه قوام، دوام و عظمت جمهوري اسلامي به رفع ابهام است، افزود: عدم طرح ابهام‌ها كمكي نمي‌كند و هر اقدام و تلاشي براي پاسخگويي در رفع ابهام‌ها باشد در مسير تقويت نظام است، پس هرگونه اقدامي كه مانع طرح ابهام شود در بلند مدت به زيان نظام خواهد بود. هرچند ممكن است براي مدعيان قدرت در كوتاه مدت مثل مسكن آرام‌بخش باشد.

به گزارش ايسنا در ادامه اين جلسه نبوي گفت: فكر مي‌كنم به نظر جمع حاضر حرفي نبوده كه مطرح نشده باشد و در جامعه نيز همين طور است. در جواب او حاضري پاسخ داد اگر حرفي براي گفتن وجود نداشت راديو و تلويزيون از بيان آن نمي‌ترسيد.

همچنين در ادامه نبوي پاسخ داد: فرصت اين بود كه اعتراض‌ها مطرح شود و كل اعتراضاتي كه ممكن بود به فرآيند انتخابات وجود داشته باشد در نامه موسوي لاري و محتشمي‌پور وجود داشت كه در جواب او حاضري گفت لطفا اجازه دهيد كه خود آقاي موسوي لاري و محتشمي پور اين موضوع را تاييد كنند.

در ادامه نبوي افزود: آقاي موسوي مي‌توانست همين نامه را به صورت اعتراض منتشر كند و امكان انتشار داشت كه بگويد اعتراض او به انتخابات شامل ‌١٠ بند است و آن را مشخص كند؛ همان طور كه بيانيه يك تا ‌١٣ خود را منتشر كرد. اما اين كه بگويند مرجع قانوني را قبول ندارند، يعني ساختار نظام را قبول ندارند؛ چون شوراي نگهبان يك نهاد و مرجع رسيدگي است و شما كه مي‌گوييد قانون را قبول داريد كي هستيد كه قانون را قبول داريد يا نداريد؟

به گزارش ايسنا در ادامه حاضري گفت اجازه بدهيد آقايان موسوي، خاتمي و موسوي لاري از همين تريبوني كه پرسش‌هايي خطاب به آنها مطرح مي‌شود پاسخ دهند.

نبوي در ادامه پرسيد آيا آقاي موسوي حاضر است در تلويزيون مناظره كند كه حاضري پاسخ داد معناي مناظره اين است كه يك نفر ‌٥ دقيقه صحبت كند و طرف مقابل ‌٥ دقيقه جواب دهد. پس اجازه مي‌دهيد موسوي يك ساعت صحبت كند و در مقابل، ‌٢٤ ساعت جواب مي‌دهيد كه نبوي در جواب او گفت « اين جمع حاضر و اين نهاد نمايندگي، تا هفته آينده آقاي موسوي و محتشمي پور مي‌توانند بحث‌هايشان را در اين جلسه مطرح كنند. حاضري در پاسخ به او گفت چطور آقاي موسوي فحشش را از تريبون ‌٧٠ ميليوني بشنود و پاسخش را در تريبون چند نفري بدهد.

به گزارش ايسنا در ادامه اين جلسه مرتضي نبوي به علت اينكه بايد به جلسه ديگر مي‌رسيد، جلسه را ترك كرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در سخناني تصريح كرد: هر كس در اين جلسه مدافع طرح سوال‌ها و شنيدن پاسخ است، در درجه اول كوشش كند ايده طرح سوال و گرفتن پاسخ را در جمهوري اسلامي نمايان كند. اگر كسي قائل به مطرح شدن سوالات و پاسخ گرفتن است بايد در درجه اول تلاش كند فضاي كشور فضاي مقابله با طرح ديدگاه‌ها نشود.

وي افزود: به اندازه‌اي كه شما در اين مسير كمك كنيد و فضاي كشور در جهت رفع ابهامات حركت كند مي‌توان به نتيجه رسيد. اما اگر شما دلخوش باشيد به مطالب، دادگاه‌ها، رسانه‌ها، اعترافات و... هيچ گاه به كشف حقيقت نخواهيد رسيد.

در ادامه اين جلسه يكي از دانشجويان در پاسخ به دانشجوي ديگري كه اصل ‌٢٧ قانون اساسي را در جلسه مطرح كرده بود به اصل ‌٦١٨ قانون مجازات اسلامي اشاره كرد و گفت: هر گونه تجمع كه باعث اختلال در نظم عمومي و سلب آسايش مردم شود جرم محسوب مي‌شود و ‌٦ ماه تا يك سال حبس دارد و يكي ديگر از دانشجويان با اشاره به صحبت‌هاي حاضري در مورد سوابق موسوي و اينكه سكوت وي به علت توجه به منافع انقلاب بوده است، چطور شما همچنين ادعايي مي‌كنيد گفت: متاسفانه شما غير از طرح ادعاهاي يك سويه چيز ديگري را مشاهده نكرده‌ايد.

همچنين حاضري در جواب سوال ديگري مبني بر اينكه كداميك از اعتراضات آقاي موسوي قانوني بود و آيا تحريك مردم و به آشوب كشيدن جامعه قانوني است و چرا آقاي موسوي آخرين راه را به عنوان اولين راه انتخاب كردند، هم‌چنين چطور در صحبت‌هايتان از كلمه رژيم استفاده مي‌كنيد كه به حكومت نامشروع اطلاق مي‌شود؟ گفت: اگر رشته تحصيلي شما مرتبط باشد من عذرخواهي مي‌كنم و متاسفم كه چنين به شما ياد داده‌اند؛ چون به هيچ وجه رژيم به حكومت نامشروع گفته نمي‌شود.

وي هم‌چنين در جواب به اين پرسش كه آيا تلقي تقلب وجود دارد و يا توهم تقلب، چطور شما از خون شهدا حرف مي‌زنيد و مي‌گوييد ما چيزي نشنيده‌ايم، يعني مي‌گوييد صداوسيماي جمهوري اسلامي هيچ است و منبع شما BBC و CNN است گفت: من چنين نگفته‌ام؛ اين حرف خود شما است؛ يعني قبول داريد راهي براي مطرح شدن و شنيدن صداهاي معترضين وجود ندارد و تنها BBC است.

حاضري در ادامه گفت: اگر به تعبير شما اين جمعيت ‌١٤ ميليون دچار توهم شده است مي‌پرسم اين توهم چگونه بايد رفع شود. پس اجازه دهيد اين ‌١٤ ميليوني كه به تعبير شما پشيمان شده و برگشته‌اند بتوانند اعتراضات خود را مطرح كنند.

وي افزود: جايي كه قانون‌مداري‌و ادعاي قانونش توام با شنيدن سخن معترض به نقض قانون نباشد قانون‌مداري‌اش اشكال دارد . اگر معتقديد اين گروه حرفي براي گفتن ندارند و ادعايش بر باد است و به راحتي مي‌توان به آن پاسخ داد و مردم را قانع كرد كه صحبت‌هايش بي‌ربط است، ديگر نگراني از طرح ادعاهايش وجود ندارد.

دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در پايان گفت: هر زمان خواستيد مطمئن شويد سخنان اين عده بي‌پايه است مطمئن باشيد كساني كه از سخن بي‌پايه نمي‌ترسند و نگران نيستند اجازه مي‌دهند اين سخنان بي‌پايه شنيده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار