آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

گاردین: رشد تجارت ایران و آمریکا در دوره جورج بوش


روزنامه گاردین، چاپ لندن، در شماره روز سه شنبه، 13 اکتبر (21 مهر)، در گزارشی با عنوان "تجارت ایران و آمریکا علیرغم خصومت" به مبادلات تجاری بین دو کشور در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پرداخته است.

به نوشته گاردین، در حالیکه لفاظی های خصمانه ایران و آمریکا در این دوره به اوج التهاب نزدیک شد، مبادلات تجاری دو طرف حدود شش برابر افزایش یافت.

در ادامه این گزارش آمده است که در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد و برخلاف سیاست ضد غربی او، واردات ایران از آمریکا، از جمله به شکل مقادیر قابل توجهی اسپرم منجمد، سریعا رشد کرد.

گاردین می نویسد که در حالیکه این روند با توصیف جورج بوش از جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای "محور شرارت" تناقض داشت، با انتخاب باراک اوباما و گرایش به تعامل با ایران، از حجم مبادلات تجاری دو کشور به شدت کاسته شده است.

این روزنامه به نقل از گزارش اتاق بازرگانی تهران می نویسد که سال گذشته، ارزش واردات ایران از آمریکا به پانصد و شصت و سه میلیون دلار رسید در حالیکه این رقم در سال 2005، یعنی اولین سال پس از انتخاب محمود احمدی نژاد، از حدود نود و هشت میلیون دلار فراتر نمی رفت.

گاردین می نویسد واردات ایران از آمریکا در حالی افزایش یافت که دولت جورج بوش در صدد تحریم ایران به دلیل برنامه های هسته ای این کشور بود و به گفته اقتصاددانان، دلیل اصلی این افزایش را باید در سیاست محمود احمدی نژاد در خرج کردن هر چه بیشتر عواید سرشار نفتی طی این سال ها جستجو کرد.

به نوشته گاردین، اگرچه خرید گندم آمریکایی عمده ترین رقم واردات ایران از آمریکا را تشکیل می داد، تجهیزات پزشکی، دارو و دست و پای مصنوعی هم از جمله اقلامی بود که ایران در دوره اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از ایالات متحده خریداری کرد و در فهرست اقلام وارداتی، تجهیزات کامپیوتری و قطعات یدکی هواپیما هم رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داد.

این روزنامه در مورد یکی دیگر از کالاهای صادراتی آمریکا در این دوره می نویسد که در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، جمهوری اسلامی حدود هفتصد و سی و پنج کیلوگرم اسپرم گاو را که مصرف دارویی و آرایشی هم دارد، به ارزش حدود شش میلیون دلار از آمریکا وارد کرد.

در مقابل، با آغاز دوره زمامداری باراک اوباما در ژانویه سال جاری، حجم واردات ایران از آمریکا به شدت تنزل یافت و ارزش آن در پنج ماه اول سال ایرانی از اندکی بیش از نود و شش میلیون دلار بیشتر نشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار