آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

هشدار بخش خصوصی آمریکا علیه تحریم ایران


چهارشنبه, ۷م بهمن, ۱۳۸۸
کلمه:تعدادی از نهادهای بازرگانی آمریکا به کاخ سفید هشدار داده اند که تحریم های “گسترده” مد نظر کنگره علیه ایران، منافع ملی ایالات متحده را به خطر خواهد انداخت و جلب حمایت بین المللی علیه برنامه اتمی ایران را دشوار خواهد کرد.
به گزارش آینده ۹ سازمان از جمله اتاق بازرگانی، انجمن ملی تولیدکنندگان و نیز شورای تجارت خارجی آمریکا با ارسال نامه ای به کاخ سفید، درباره پیامدهای این تحریم های یکجانبه که کنگره با تصویب آن چندان فاصله ای ندارد، “عمیقا” ابراز نگرانی کرده اند.
آن ها نوشته اند: “تحریم های پیشنهاد شده اختلاف های اقتصادی، دیپلماتیک و حقوقی با کشورهای متحد آمریکا بوجود خواهد آورد و امکان دارد که اقدام مشترک علیه ایران را دشوار کند.”
هری رید، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا روز سه شنبه (۲۶ ژانویه) اعلام کرد که طرح تحریمی یاد شده که تحریم بنزین وارداتی ایران را نیز در بر می گیرد، تا چند هفته دیگر در سنا بررسی خواهد شد.
مجلس نمایندگان آمریکا در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی طرح تحریم شرکت های تامین کننده بنزین ایران را تصویب کرد. بدین ترتیب، در صورت تصویب طرح سنا، کنگره آمریکا رسما تحریم ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.
این دو رکن کنگره همچنین در نظر دارند شرکت هایی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند را تحریم کنند. در این صورت، شرکت آمریکایی حق معامله با این شرکت ها را نخواهند داشت.
کنگره همچنین قصد دارد که شرکت های صادرکننده فراورده های نفتی پالایش شده بویژه بنزین به ایران را هدف تحریم ها قرار دهد و آن ها را از حضور در بازار آمریکا محروم کند.
مجازات های مطرح شده در طرح سنا به ویژه شامل موارد مختلفی از جمله منع معاملات دولت آمریکا با شرکت هایی مانند شرکت مخابراتی مانند نوکیا – زیمنس (NSN) که به ایران تجهیزات شنود مکالمات تلفنی می فروشند یا شرکت هایی که تکنولوژی ارسال امواج پارازیتی در اختیار تهران قرار می دهند، نیز می شود.
نهادهای بازرگانی آمریکایی هشدار داده اند چنین تحریم هایی بخش بزرگی از تجارت جهانی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
این سازمان ها نامه خود را به جیمز جونز، مشاور امنیت ملی باراک اوباما و لورنس سامرز، رئیس شورای ملی اقتصاد آمریکا مستقر در کاخ سفید فرستادند.
سازمان های تجاری آمریکایی به ویژه هشدار داده اند که طرح کنگره اثری منفی بر فعالیت های بانک صادرات-واردات آمریکا خواهد داشت، زیرا این بانک حق اعطای وام به شرکت هایی که ۲۰ میلیون دلار در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می کنند یا به ایران بنزین می فروشند را از دست خواهد داد.
رئیس جمهوری آمریکا هیچ گاه صراحتا نظر خود را درباره تحریم های مورد نظر کنگره از جمله تحریم بنزین وارداتی ایران اعلام نکرده، اما هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه او از وضع تحریم های “فلج کننده” علیه ایران حمایت کرده است.
هیلاری کلینتون همچنین بر وضع تحریم های “هدفمند” بین المللی علیه مقام های ارشد جمهوری اسلامی تاکیددارد و می خواهد نهادهای دولتی و سپاه پاسداران را هدف تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار بگیرند.
برخی منتقدان می گویند که تحریم بنزین وارداتی ایران بجای تحت فشار گذاشتن حکومت ایران، مردم را تحت فشار و مضیقه قرار خواهد داد.
تعدادی از شرکت های خارجی فروش بنزین به ایران را متوقف کرده اند. شرکت سوئیسی گلنکور از ماه نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی به ایران بنزین نفروخته است.
این شرکت از تامین کنندگاه اصلی بنزین ایران نبود، اما به باور ناظران از بیم پیامدهای تحریم کنگره آمریکا تصمیم به توقف ارسال محموله های بنزین به ایران گرفت.
بر اساس آمار موجود، مصرف روزانه بنزین در ایران حدود ۶۷ میلیون لیتر است و حدود یک سوم از آن از طریق واردات تامین می شود.
گفته می شود که شرکت های چینی حدود یک سوم بنزین وارداتی ایران را از طریق فروش مستقیم یا با واسطه تامین می کنند.
شرکت بریتانیایی بی پی در گذشته یکی از تامین کنندگان بنزین ایران بود، اما مدیران این شرکت در سال ۲۰۰۸ میلادی اعلام کردند که دیگر به ایران بنزین نمی فروشند.
دولت ایران می گوید که برای مقابله با هرگونه تحریم بنزین از سوی آمریکا،آماده گی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار