آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

توکلی:دولت قوه مقننه را به استهزا گرفته است


چهارشنبه, ۷م بهمن, ۱۳۸۸
کلمه:رئیس مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد درآمد ۴۰هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها را لجبازی غیرمنطقی دولت ارزیابی و تاکید کرد: مجلس قطعا ” اجازه اصلاح قیمتها بیش از سقف قانون را نخواهد داد.
احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس در خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی درآمد هدفمند کردن در لایحه بودجه ۸۹ نسبت به پیش‌بینی‌های قانون مصوب مجلس اظهار داشت: متاسفانه دولت در لایحه بودجه سال ۸۹ درآمدی که قصد دارد از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها کسب کند را ۴۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است، در واقع این جدیدترین مصداق بی‌اعتنایی دولت به قانون است؛ زیرا پس از یکسال زحمت مشترک مجلس و دولت، اخیرا قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب و ابلاغ شده است.
توکلی ادامه داد: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دارای دو نکته برجسته است، نخست اینکه مجلس تصویب کرد دولت در سال اول و شروع اجرای طرح می‌تواند قیمتها را در حدی افزایش دهد که حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.
وی گفت: این بدان معناست که کسب درآمد دولت از این محل دارای سقف است، اما دولت این رقم را ۴۰ هزار میلیارد تومان در بودجه پیشنهاد کرده که ۲ برابر سقف مجاز است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص نکته دوم تصریح کرد: وقتی دولت می‌خواهد ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، یعنی قصد دارد قیمت حاملهای انرژی را به پایه فوب خلیج فارس برساند، در حالی که در نص صریح قانون نمایندگان مجلس در ۵ مورد به پیشنهادهای من رای دادند و از جمله تاکید کردند این کار باید در طول ۵ سال اجرایی شود.
توکلی خاطر نشان کرد: دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها خود فرآیند اجرای طرح را سه ساله در نظر گرفته بود،حتی اگر مجلس با لایحه دولت نیز موافقت می‌کرد، دولت حق نداشت این گونه عمل کند.
وی گفت: مجلس طبیعتا از قانون خود دفاع خواهد کرد، اما من متاسفم که دولت با لجاجت بر سر حرفهای آقای احمدی‌نژاد قانون را نادیده می‌گیرد و به ناچار مجلس را در برابر پیشنهادات خود قرار می‌دهد.
نماینده تهران یادآور شد: ایستادگی مجلس بر سر اجرای ۵ ساله هدفمند کردن یارانه‌ها و شیب تدریجی اجرا برای این است که تورم ۵ ساله کمرشکن به مردم تحمیل نشود، اما دولت بدون اینکه استدلال منطقی داشته باشد حتی با زیر پا گذاشتن قانون بر موضعگیریهای خود اصرار می‌کند.
توکلی تاکید کرد: این بودجه مایه شگفتی سیاسی و تاسف سیاسی و اقتصادی است.
تا کنون دو گام دولت در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها یعنی “خوشه‌بندی دهکهای درآمدی ” و “پیشنهاد‌ درآمد فراتر از پیش‌بینی قانون ” چشم‌انداز اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را با ابهام مواجه کرده است، آیا مجلس بر اجرای قانونی که به تصویب رسانده و فرآیند اجرای طرح نظارت خواهد کرد؟
وی پاسخ داد: اگر قرار باشد دولت به این لجبازی‌های غیر منطقی ادامه دهد، اجرای قانون صد در صد به زیان کشور تمام خواهد شد و با این شرایط اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را به مصلحت نمی‌دانیم.
توکلی افزود: دولت نه تنها برای اسفاده از کف اختیارات خود و کاهش فشار بر مردم تمایلی نشان نداد که دو برابر سقف مجاز قانون اصلاح قیمتها را پیشنهاد می‌دهد و وقتی در کمیسیون از نماینده دولت می‌پرسیم چرا این کار را انجام داده‌اید، ‌پاسخ می‌دهد. این پیشنهاد است.
وی گفت: اگر این پیشنهاد است چگونه رئیس  دولت عنوان می‌کند طرح تحول یک بسته منسجم اقتصادی است، دست به هیچ چیز نزنید چون خراب می‌شود و با این وضع چگونه پیشنهاد می‌دهید؟
توکلی با بیان اینکه برای ارایه هر پیشنهادی در بودجه باید قوانین رعایت شود، افزود: بودجه حیات و تجلی مالی اجرای وظایف قانونی دولت در یکسال است، دولت نمی‌تواند درآمد مالیاتی سال آینده را دو برابر امسال پیشنهاد کند و وقتی سوال می‌شود، پاسخ دهد ما نرخ مالیاتی را دو برابر محاسبه کردیم. پیشنهاداست و مجلس می‌تواند تغییر دهد.
توکلی اظهار داشت: اینکه روش تدوین بودجه نیست، تدوین بودجه این است که دولت با توجه به وظایفی که قانون بر عهده‌اش گذاشته، دخل و خرج خود را پیش‌بینی کند.
توکلی ادامه داد: دولت نمی‌تواند پیشنهادی غیر قانونی بدهد. آنهم برای قانونی که هنوز مرکب آن خشک نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: این کار استهزاء قوه مقننه است. من بسیار متاسفم و مجلس حتما در برابر آن مقاومت می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد دولت به چهارچوب قانونی برگردانده خواهد شد، گفت: مجلس قطعا اجازه اصلاح قیمتها بیش از سقف قانون را نخواهد داد و ممکن است حتی آن را کاهش نیز بدهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار