آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

مطهری:اشتباهات دولت و نظام موجب زنده ماندن جنبش موسوی شده است/ اگر این اتفاقات در دولت خاتمی می‌افتاد کفن‌پوشان، کیهان و یالثارات چه کارها که نمی‌کردند‌


تاریخ انتشار: ٢٨ آذر ١٣٨٨
پارلمان‌نیوز: یکی از نمایندگان شاخص اصولگرای منتقد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه«اگر جنبش حامیان موسوی در چارچوب قانون اساسی باشد، باید بگوییم كه همه ملت ایران عضو این جنبش است»، گفت:«اشتباهاتی كه در دولت صورت می‌گیرد به عاملی برای پیشرفت جنبش سبز تبدیل می‌شود.»
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، علی مطهری در گفتگویی تفصیلی که با فارس انجام داده به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در زمینه‌های مختلف پرداخته است.

او در بخشی از این مصاحبه درباره شخصیت میرحسین موسوی اظهار داشت:«آقای موسوی انسان خوش ذات و خوش طینتی است. به‌طور كلی از نظر شخصیتی و روحی، موسوی را انسان معتدلی می‌دانم اما به لحاظ فكری معتقدم كه ایشان فردی روشنفكر است. روی آوردن وی به سمت انقلاب و اسلام از طریق دكتر شریعتی و دكتر پیمان بوده است. همسر ایشان نیز جزء شاگردان دكتر پیمان بود. »
نماینده مردم تهران گفت:«معمولاً این گونه افراد روحانیونی مانند امام را استثنا دانسته و اعتقاد چندانی به روحانیت ندارند.»
وی اضافه كرد:«عملكرد موسوی در دوره امام (ره) در مجموع خوب بود اما عملكرد در دوره امام نمی تواند تنها ملاك باشد زیرا در آن دوره برخی افراد عقاید واقعی خود را ابراز نمی كردند.»
مطهری با بیان اینكه اگر كسی در شرایطی خاص دچار لغزش سیاسی شد ما نباید وی را به خروج از نظام متهم كنیم، ابراز داشت:«اگر جنبش حامیان موسوی در چارچوب قانون اساسی باشد، باید بگوییم كه همه ملت ایران عضو این جنبش است ولی اگر این جنبش طرفدار شعارهایی است كه در روز قدس و 16 آذر سر داده شد، باید بگویم كه این جنبش از مسیر انقلاب اسلامی خارج شده است.»
این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا موسوی توانایی اداره جنبش حامیان خود را دارد یا نه؟ گفت حوادث روز قدس و 16 آذر نشان داد كه رهبری این جنبش ضعیف است و نمی تواند اهداف و شعارهای خود را حفظ كند و به عبارت دیگر این جنبش یك جنبش بی سر است.
وی در عین حال به این نکته اعتراف کرد که «نباید منكر این بشویم كه در كشور ما عده‌ای غرب‌گرا بلكه غربزده وجود دارند كه می‌خواهند با آزادی‌های غربی سبك زندگی اروپایی را جایگزین زندگی اسلامی كنند. این افراد همواره دنبال فرصت بودند تا به اهداف خود برسند. این تیپ افراد امروز در داخل جنبش سبز نفوذ كرده و اهداف خود را دنبال می‌كنند كه این امری خطرناك است. البته اینكه اینها شعار می دهند جمهوری ایرانی ، باید بدانند كه جمهوری ایرانی همان جمهوری اسلامی است زیرا یكی از عناصر مهم سازنده ملیت ایرانی، اسلام است.»
این استاد دانشگاه  با بیان اینكه باید رهبران این جنبش اهداف و شعارهای خود را مشخص كرده واجازه تغییر دادن آنها را به غربگرا ها ندهند، تصریح كرد:«رهبران جنبش سبز باید راه خود را از غرب‌زده‌ها جدا كنند.»
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس همچنین به اعتراض مردم بعد از اعلام نتیجه انتخابات اشاره کرد و گفت:«نظام باید با مردم بیشتر گفتگو می كرد و به آنها اجازه تجمع می‌داد تا هیجانها فروكش كند. قبل از انتخابات ما شاهد فضای دوستی میان طرفداران كاندیدا ها بودیم اما این خیلی روشن بود كه ما باید برنامه‌ای برای مدیریت فضای بعد از انتخابات می داشتیم.»
وی با بیان اینكه به علت حضور گسترده حامیان كاندیداها در خیابان‌ها نگران فضای بعد از انتخابات در صورت هر نتیجه‌ای بودم، اضافه كرد:«اگر موسوی در انتخابات پیروز می‌شد، شاید برخی از حامیان احمدی‌نژاد نیز به خیابان‌ها می ریختند، اما قطعا به این شكلی كه حامیان موسوی به خیابان‌ها ریختند، نمی‌توانست باشد، چون آنها معمولاً ملتزم به ولایت فقیه اند و فرمان رهبری را گوش می كنند. »
مطهری با بیان اینكه برای بهبود فضا بهتر بود بلافاصله بعد از انتخابات از كاندیدای معترض دعوت می‌شد تا در صداو سیما حاضر و با مردم سخن بگویند، گفت:«در 10 روز اول صدا و سیما هیچ اقدامی مبنی بر دعوت از آنها انجام نداد اما زمانی كه آشوب را احساس كرد، به این فكر افتاد كه از آقای موسوی برای حضور در صدا و سیما دعوت به عمل آورد، كه آقای موسوی در پاسخ به در خواست صداوسیما گفته بود كه حاضر است یك طرفه در صدا و سیما حاضر شود.»
نماینده مردم تهران گفت:«البته بهتر این بود كه آقایان موسوی و كروبی با حضور در صدا و سیما با مسئولان اجرایی انتخابات مثلاً آقایان محصولی و دانشجو مناظره می‌كردند تا فضا برای مردم شفاف‌تر و بسیاری از ابهام ها رفع شود. من خودم با آقای ضرغامی در این خصوص گفتگو كردم و این پیشنهاد را به ایشان ارائه دادم.»
وی در خصوص عدم پذیرش پیشنهاد خود از سوی رئیس سازمان صداوسیما گفت:«ایشان تلاش خود را انجام داد ولی آقای ضرغامی تنها فرد تصمیم‌گیر در صدا و سیما نیست و در این موارد باید زیر نظر شورای عالی امنیت ملی كار كند.»
مطهری بیان داشت:«به نظر من ما باید به گونه ای بحران را مدیریت می كردیم كه نیازی به ورود رهبری نباشد.»
وی در پاسخ به این سؤال كه منظور شما از كلمه "ما " چه كسانی هستند گفت:«منظور من از "ما " همان شورای عالی امنیت ملی است كه در این خصوص تصمیم‌گیر بود. این شورا ابتدا مدیریت بحران را به عهده نیروی انتظامی گذاشت، سپس بسیج را وارد میدان كرد و در نهایت، برخورد با معترضان را به عهده قرارگاه ثارالله قرار داد.»
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس گفت:«متاسفانه ما خیلی زود فضا را امنیتی كرده و شروع به برخورد خشن و بازداشت معترضان كردیم، در حالی كه باید فقط با كسانی كه دست به تخریب و آسیب رساندن به اموال عمومی زدند برخورد می كردیم و صرف شعار دادن نباید موجب ضرب و شتم و بازداشت باشد.»
مطهری در ادامه اضافه كرد:«متاسفانه در حوادث اخیر، هدف نیروهای امنیتی و انتظامی پراكنده كردن معترضان نبود بلكه در برخی شرایط ، هدف ، تنها بازداشت معترضان و ضرب و شتم آنها بود.»
مطهری در این گفتگو همچنین با اشاره به برگزاری بازی‌های آسیایی تكواندوی جوانان در جزیره كیش، تاكید كرد:«متاسفانه برگزاری مختلط این بازی‌ها از نظر ورزشكار و داور در حالی كه این ورزش مستلزم لمس بدنهاست نمونه ای از لیبرالیسم فرهنگی یعنی رهایی فرهنگی است.اگر بتوانیم در این گونه مسابقات، بانوان در محیط جداگانه مسابقه بدهند به طوری كه هنگام حضور دختران با لباس معمول ورزشی خود هیچ مردی حضور نداشته باشد امر پسندیده‌ای انجام داده‌ایم. اما زمانی كه توان این كار را نداریم چه اصراری بر برگزاری این بازی‌ها در كشورمان و حضور بانوان در میان آقایان داریم.باید توجه داشته باشیم كه قرآن برای مسئله عفاف كه موجب استحكام خانواده هاست ارزش زیادی قائل است برخلاف دنیای غرب كه این موضوع را مهم نمی داند و در نتیجه با مشكلات فراوان مواجه شده است.»
این استاد دانشگاه با اشاره به نحوه مدیریت و رهبری جنبش موسوی ابراز داشت:«این جنبش از نقاط ضعف طرف مقابل استفاده می‌كند. اشتباهاتی كه در دولت صورت می‌گیرد به عاملی برای پیشرفت جنبش سبز تبدیل می‌شود.»
مطهری با اشاره به اصرار دولت بر صندوق مستقل بدون نظارت ، برای واریز درآمدهای حاصل از افزایش قیمتها در لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها و افراط در بازداشت سران جریان اصلاح طلبی یا توقیف برخی روزنامه‌ها گفت:«برخی اشتباهات از طرف دولت و نظام موجب زنده ماندن جنبش موسوی شده است. اگر دولت بتواند بهتر عمل كند و سخت‌گیری بیجا نكند و خودش مدعی آزادی بیان و رعایت حقوق اجتماعی مردم باشد این جنبش حرفی برای گفتن نخواهد داشت.معتقدم اگر طرف پیروز دست از سخت‌گیری‌ها بردارد جنبش موسوی آرام آرام به نقطه پایان خود نزدیك خواهد شد.»
این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا رفتار و عملكرد مجلس در دوران حوادث پس از انتخابات كافی بود یا نه،‌ گفت:«با پیگیری ماجرای كهریزك و كوی دانشگاه و مجتمع سبحان به عنوان سوپاپ اطمینان عمل كرد و موجب تسلی خاطر برخی آسیب‌دیدگان شد.»
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تشكیل كمیته‌های حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت:«به نظر من تشكیل كمیته های حقیقت یاب از سوی مجلس امری مناسب بود گرچه هنوز گزارشات این كمیته ها در مجلس قرائت نشده و به نظر می رسد كه ملاحظات سیاسی بر حق گرایی و عدالت ورزی غلبه كرده است. اما مجلس می توانست بهتر از آنچه كه انجام داد و مثلاً نقش میانجی را بازی كند و هیئتی مركب از افراد مورد اعتماد دو طرف را جهت گفتگو با طرفین مامور نماید . اما ملاحظات سیاسی باعث شد كه مجلس وارد این میدان‌ها نشود.»
این نماینده مردم تهران گفت:«شاید مجلس احساس می‌كرد كه رهبری صلاح نمی‌داند كه آنها وارد این قضیه شوند در حالی كه ورود مجلس به بخش سیاسی حوادث بعد از انتخابات كمك به رهبری بود.»
مطهری یادآور شد مجلس باید از نمایندگان روحانی موجه كه مورد اعتماد دو طرف بود نیز در این هیئت استفاده می‌كرد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات كروبی گفت:«به نظر من این اظهارات از روی فشار روحی و صداقت و خیر خواهی آقای كروبی بود. اخباری كه به ایشان رسیده بود تكان دهنده بود ، لذا ایشان نتوانست بازگو نكند . در دیداری كه همراه كمیته حقیقت یاب مجلس با ایشان داشتیم به وی گفتم كه اگر من جای شما بودم بیشتر صبر می كردم و به مسئولان فرصت بیشتری برای تحقیق و روشن شدن حقیقت می دادم.»
وی در ادامه با بیان اینكه به هر حال برخی از نخبگان از هر دو طرف لغزش پیدا كردند گفت:«شرایط آن روزها به گونه ای بود كه تقوا نیز مانع از لغزش نبود.»
مطهری با اشاره به برخی مشكلات فرهنگی در دولت نهم و دهم گفت:«اگر اتفاقات ضد فرهنگی كه در دولت آقای احمدی‌نژاد رخ داد، در دولت اصلاحات پیش می‌آمد، روزنامه‌‌های اصولگرا از جمله كیهان و یالثارات چه برخوردی با آقای خاتمی می‌كردند؟ آیا كفن پوشان به خیابان‌ها نمی‌ریختند؟»
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نقش و اهمیت اصل امر به معروف و نهی از منكر در بهبود فضای اجتماعی و اخلاقی جامعه گفت:«ما باید دایره امر به معروف و نهی از منكر مناسبی داشته باشیم كه متاسفانه اكنون نداریم. شهید مطهری در همان روزهای اول پیروزی انقلاب گفته بودند كه دایره امر به معروف و نهی از منكر مستقل از دولت و زیر نظر روحانیت تاسیس شود و در آن افرادی برای امر به معروف و نهی از منكر مناسب و صحیح آموزش ببینند چون هر كسی حق امر به معروف در هر زمینه‌ای را ندارد. البته امر به معروف و نهی از منكر شامل موارد زیادی از قبیل كم فروشی و گرانفروشی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و رعایت حقوق اجتماعی دیگران و بهداشت و نظافت و مسائلی از قبیل بیرون انداختن آشغال از درون خودرو نیز می شود و منحصر به موارد مربوط به عفاف جامعه نیست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار