آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

رهبران جنبش سبز به مردم خیانت نکرده اند : هشدار خاتمی به خامنه ای !


سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸
روز آنلاین : محمد خاتمی،در تازه ترین سخنان خود از برخوردهای خشونت آمیز با مردم و "آزادی مطلق خشونت گران" به شدت انتقاد کرد و از رهبر جمهوری اسلامی خواست، رهبر همه مردم باشد.
رئیس جمهور سابق ایران که در جمع اعضای شورای مرکزی خانه احزاب سخن می گفت،ضمن دادن هشدار نسبت به "گرایش رهبری به یک جناح خاص" گفت: ما قانون اساسی و اسلام را می خواهیم؛ می خواهیم رهبری که در چارچوب قانون اساسی جایگاه مهمی دارد، رهبر همه کشور و همه مردم باشد.
 بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد باران، خاتمی "تعلق یافتن رهبری نظام به یک جناح سیاسی را جفا به آیت الله خمینی، انقلاب و اسلام" دانسته و تصریح کرده است که اگر سیاست ها و رفتارهایی وجود دارد که این تلقی در جامعه پدید می آید، باید این سیاست ها و روش ها عوض شود.

ولایت دروغ
سخنان محمد خاتمی در حالی منتشر می شود  که طی روزها و هفته های اخیر، شایعاتی درباره سازش پشت پرده رئیس جمهور سابق ایران با آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. این شایعات که رسانه های حامی محمود احمدی نژاد بدان دامن میزدند حکایت از این داشت که خاتمی در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی، دولت محمود احمدی نژاد را به رسمیت شناخته است.
هر چند این قضیه از سوی خاتمی تکذیب شد اما هفته گذشته مجله ایراندخت مدعی شد که خاتمی در نامه خود به رهبری عنوان کرده که "جریان اصلاح‌طلب و ما، دولت موجود را به رسمیت  می‌شناسیم اما باید جلوی تندروی‌ها را گرفت. تندروی هم در این سو وجود دارد هم درآن سو."
این مجله نوشته بود خاتمی در نامه خود تاکید کرده که بهتر است از هاشمی‌رفسنجانی بخواهیم جریان حکمیت را رهبری کند. خاتمی به جریان اصلاحات و ریشه‌های خط امامی آن نیز اشاره و تصریح کرده که "این جریان قابل حذف نیست". او از همین زاویه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و گشودن فضای سیاسی شده است.
براساس گزارش "روز" میرحسین موسوی و مهدی کروبی از چنین نامه ای اطلاعی نداشتند و موسوی خوئینی ها، عضو مجمع روحانیون مبارز و مدیر مسول روزنامه توقیف شده سلام نیز با ابراز بی اطلاعی از وجود چنین نامه ای گفته بود که در مجمع روحانیون مبارز نوشتن چنین نامه ای مطرح نشده و در صورت مطرح شدن، قطعا مورد مخالفت قرار می گرفت.
اما دیروز محمد خاتمی، به تکذیب شایعات مطرح شده در محتوای نامه پرداخت و اعلام کرد: "بعضی ها ولایت دارند که دروغ بگویند، «فلانی نامه نوشته» یا «در نامه فلان چیز آمده»؛ در حالی که نه اصلا کسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته است."
خاتمی با تاکید بر اینکه رهبران جنبش سبز به مردم پشت نکرده اند، تصریح کرده است که انتشار این گونه شایعات "روش غلط و شیطنت آمیزی است که با هدف مأیوس کردن مردم انجام می شود، تا بگویند چهره هایی که مورد توجه مردم بوده اند به آنها پشت کرده اند، که چنین چیزی نیست."
رئیس جمهور سابق ایران، کسانی را که درباره محتوای این نامه به گمانه‌زنی پرداخته بودند، متهم به تلاش برای ایجاد اختلاف میان رهبران معترضان به نتایج انتخابات در ایران کرده و ادامه داده: "همان ها می‌خواهند با جوسازی فضا را به گونه‌ای جلوه دهند ‌که افرادی که این افتخار را داشتند که مورد توجه مردم بوده‌اند با هم اختلاف دارند و بگویند که اینها با هم اختلاف دارند که اصلا این طور نیست."

با برانداز نمی شود هر رفتاری کرد
وی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه "مردم حق دارند اعتراض کنند و اطمینان پیدا کنند که رأی آنها موثر است" به صدور احکام اعدام برای بازداشت شدگان اشاره کرده و گفته است: "پاسخ اعتراض مدنی و انتقاد از فشار و سرکوب زندان و احیاناً اعدام نیست. اینها بحران را افزایش می‌دهد و تمایل به خروج از چارچوب‌ها را تقویت می‌کند."
به گفته خاتمی "مسائل اجتماعی با فشار و سخت گیری حل نمی شود" و "نمی‌شود گفت هر کس اعتراض دارد برانداز است و با او باید با سختی رفتار کرد."
رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه "معتقدم با برانداز هم نمی‌شود هر رفتاری را کرد" ابراز امیدواری کرده با مردم با خشونت رفتار نشود.
وی همچنین گفته است: "کدام دستی است که ضدیت با همه چیز دارد و سعی می‌کند خواست‌های نادرست خود را پشت سر مقدسات پنهان بکند و در واقع امام، رهبری و نظام را در مقابل جریانات قرار دهد؟ اوست که با انقلاب دشمنی می‌کند، نه ما."
خاتمی مهم‌ترین اعتراض اصلاح‌طلبان را در شرایط کنونی اعتراض به نقض قانون اساسی دانسته و گفته: "اگر این نقض توسط جریان‌ها و گروه‌هاست که بد است و اگر توسط حکومت است که بدتر است."
او در عین حال یاد آور شده اینکه "امروز می‌گوییم قانون اساسی مبنا است، معنایش این نیست که قانون اساسی امری مافوق بشری است، بلکه به این معنی است که با روش مردمی تدوین و تصویب شده و مبنای نظام جامعه قرار گرفت."
خاتمی با تاکید بر اینکه "اسلام و جمهوری اسلامی که ما می‌خواستیم این نبود که حکومت تحت نظارت مردم نباشد"، گفت: "اسلامی که در جمهوری اسلامی آمده اسلامی نیست که حق مردم را نشناسد، آزادی‌های مردم را به رسمیت نشناسد وعدالت را نخواهد و این اسلام هیچ سنخیتی با اسلام انقلاب اسلامی ندارد."
وی همچنین جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری را بدون وجود احزاب و تشکل‌ها ممکن ندانسته و خواستار آزادی احزاب در کشور شده است.
خاتمی گفته: "آزادی که ما می‌گوییم آزادی بیان، آزادی اندیشه و بیان کردن اندیشه و به صحنه آوردن آن اندیشه است و اینکه از مردم خواسته شود در مورد آن اندیشه نظر بدهند."
رئیس بنیاد باران سپس به تاریخ یک‌صد ساله مبارزه مردم ایران برای نیل به مردم‌سالاری و ضدیت با حاکمیت خودکامگان اشاره کرده و افزوده است: "در عصر حاضر نیز حکومت‌هایی که متکی به مردم نیستند خود به خود متکی به بیگانه می‌شوند."
خاتمی همچنین بر لزوم شرکت گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن تاکید کرده است: "چقدر خوب بود همه عزیزانی که امروز در زندان هستند در جمع ما بودند و همه با هم در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کردیم."

۱ نظر:

  1. شما رهبر این مملکت را به خویشتن داری می خوانید . در حالی که خود مردم را به اشوب و جبهه گیری علیه ایشان وادار می کنید. مکرو و مکرا.. والله خیر الماکرین

    پاسخحذف

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار