آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

تخلف وزارت نفت به دیوان محاسبات گزارش می‌شود


سه شنبه, ۱۳م بهمن, ۱۳۸۸
کلمه: عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه عدم ارائه متمم بودجه واردات بنزین تخلف از قانون است، گفت: در صورتی که وزارت نفت متمم را به مجلس ارائه نکند این موضوع را به دیوان محاسبات گزارش می کنیم.
عسگر جلالیان در گفتگو با مهر با اشاره به گذشت ۱۱ ماه از سال و عدم ارائه متمم بودجه واردات بنزین و گازوئیل از سوی وزارت نفت به مجلس، گفت: تاکنون وزارت نفت به تکالیف قانونی خود در این باره عمل نکرده است.
نماینده مردم کنگان با بیان اینکه عدم ارائه متمم تاکنون سوالاتی را از طریق نمایندگان در مجلس مطرح کرده است، بیان کرد: وزارت نفت تاکنون چندین مرتبه متعهد به ارائه این متمم بودجه شده؛ ولی تاکنون به تعهد خود عمل نکرده است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه عدم ارائه متمم تخلف از قانون است، اظهار کرد: در صورتی که وزارت نفت این متمم بودجه را به مجلس ارائه نکند، موضوع را به دیوان محاسبات کشور گزارشی می دهیم.
دلایل وزیر نفت برای عدم ارائه متمم بودجه واردات بنزین
مسعود میرکاظمی وزیر نفت، آذرماه امسال در جمع خبرنگاران در مورد عدم ارائه متمم بودجه واردات بنزین با اشاره به بند ۶۱ قانون بودجه سالجاری مجلس، گفته بود: برای عدم اجرای این بند قانونی از ابتدای سالجاری تاکنون، دلایل مختلفی وجود دارد.
به گفته وی ابتدای امسال حدود ۲٫۷ میلیارد لیتر بنزین در کارت هوشمند سوخت خودروها وجود داشت که وزارت نفت مکلف به تامین این میزان بنزین بوده است.
وزیر نفت با بیان اینکه در صورتی که قرار بود بنزین مردم فقط از محل تولیدات داخلی تامین شود، باید میزان سهمیه ها را به ۲۵ لیتر در ماه کاهش می دادیم، اظهار کرده بود: همچنین با در نظر گرفتن هزینه هایی همچون ترخیص، حمل و نقل و مالیات بر ارزش افزوده، بهای بنزین آزاد به حدود ۸۰۰ تومان افزایش می یافت که خرید بنزین آزاد را برای مردم مشکل می کرد.
میرکاظمی همچنین با اشاره به آثار تورمی بنزین در جامعه، تاکید کرده بود: همچنین اجرای این بند قانونی، هزینه های جاری دولت را ۸ تا ۹ درصد افزایش می داد و این در حالی است که در بودجه، این افزایش هزینه ها دیده نشده بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رقم دقیق متمم بودجه در وزارت نفت در حال نهایی شدن است، خاطر نشان کرد: حجم نهایی متمم بودجه تا پایان سالجاری به زودی محاسبه و اعلام خواهد شد.
کسری ۳ میلیارد دلاری در تامین بودجه واردات بنزین
در همین حال محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، پیشتر در مورد کسری بودجه واردات بنزین گفته بود: با وجود کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی و عمومی، واردات بنزین ادامه می یابد؛ اما پیش بینی می شود دولت تا پایان امسال با رقمی حدود سه میلیارد دلار کسری بودجه در خرید بنزین وارداتی مواجه باشد.
بر اساس قانون بودجه سالجاری، وزارت نفت مکلف شده بود که بنزین تولید داخلی را با نرخ یارانه ای ۱۰۰ تومان و بنزین وارداتی را با نرخ نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومان عرضه کند.
به استناد آمارهای منتشر شده توسط پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، متوسط مصرف بنزین کشور از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۶۵ میلیون لیتر در روز بوده است که ۴۵ میلیون لیتر از این میزان مصرف، از محل تولیدات پالایشگاههای داخلی تامین شده است.
همچنین وزارت نفت از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط ۲۱ میلیون لیتر در روز بنزین وارد کرده است، ضمن آنکه در این مدت متوسط فروش بنزین نیمه یارانه ای (۴۰۰ تومانی) حدود ۳ میلیون لیتر در روز اعلام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار