آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

حسین کروبی: هاشمی به مردم ملحق شود


تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۸
مریم محمدی
راديو زمانه : موضوع اهانت به عکس آیت‏الله خمینی، هم‏چنان مورد بحث محافل سیاسی دو جناح رقیب در ایران است. در حالی که محافل هوادار حکومت، مشغول برگزاری مجالس و آیین‏ها در محکوم کردن این عمل هستند، مخالفان و منتقدان دولت و هواداران جنبش سبز اعلام کرده‏اند که این عمل را توطئه‏ای از جانب دستگاه حکومتی برای برخورد با جنبش سبز می‏دانند.

Download it Here!
در همین ارتباط، نهادها و شخصیت‏های شناخته شده‏ی اصلاح‏طلبان از وزارت کشور تقاضای برگزاری راه‏پیمایی کرده‏اند تا به نوبه‏ی خود این عمل را محکوم کرده و اعلام برائت کنند. اما وزارت کشور تا کنون به هیچ‏یک از آنان اجازه‏ی راه‏پیمایی نداده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برپایی یک راه‏پیمایی سراسری را برای روز جمعه، ۲۷ آذر در ارتباط با همین مساله اعلام کرد و این در حالی است که تا کنون به تقاضای راه‏پیمایی آقایان کروبی و موسوی و مجمع روحانیون مبارز، پاسخی داده نشده است.
در این ارتباط با آقای حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی گفت‏وگو کرده‏ام.
آقای کروبی، گویا آقایان موسوی و کروبی تقاضایی برای برگزاری راه‏پیمایی در محکوم کردن اهانت به عکس آیت‏الله خمینی داده‏اند؛ در این صورت چه پاسخی گرفته‏اند؟
آقای کروبی و آقای موسوی نامه‏ای به وزرات کشور نوشته‏اند و درخواست راه‏پیمایی کرده‏اند. ولی زمان آن را مشخص نکرده‏اند.
چرا زمانی را مشخص نکرده‏اند؟
چون اگر زمان مشخص شود و وزرات کشور موافقت نکند، موجب برخورد با مردم می‏شود و ممکن است عواقب بدی برای مردم پیش بیاید. آن‏ها منتظرند وزارت کشور پاسخ آن‏ها را بدهد، بعد زمان راه‏پیمایی را مشخص کنند.
«مجمع روحانیون مبارز» نیز تقاضای راه‏پیمایی کرده است. آن‏ها برای چه روزی تقاضا کرده‏‏اند و تا کنون چه پاسخی گرفته‏اند؟
مجمع روحانیون مبارز نیز زمانی را تعیین نکرده‏اند. آن‏ها هم درخواست کرده‏اند که وزارت کشور زمانی را به آن‏ها بدهد که تا کنون پاسخ نگرفته‏اند. آقای کروبی و آقای موسوی تقاضای راه‏پیمایی را به طور رسمی به وزارت کشور فرستاده‏اند و الان نیز منتظر پاسخ این وزارت‏خانه هستند.
با توجه به توضیح وزارت کشور مبنی بر این که اجازه‏ی راه‏پیمایی به احزاب داده می‏شود و نه اشخاص، چرا «حزب اعتماد ملی» تقاضای راه‏پیمایی نمی‏کند؟
تا آن‏جایی که در جریان هستم، «حزب اعتماد ملی» نیز درخواست راه‏پیمایی کرده بود. اما پس از آن که آقای کروبی و آقای موسوی درخواست نوشتند، حزب درخواست خود را به وزارت کشور نفرستاد.
هرچند برگزاری راه‏پیمایی طبق اصل ۲۷ قانون اساسی نیازی به درخواست ندارد. اما به خاطر جو حاکم، موقعیتی که آقای کروبی و آقای میرحسین دارند و مهم‏تر از هرچیز به خاطر این که مردم آسیب نبینند، این آقایان درخواستی به وزارت کشور نوشته‏اند. وگرنه هیچ درخواستی لازم نیست.
ولی اطلاع دارید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط با همین موضوع، برای روز جمعه اعلام راه‏پیمایی کرده است. به نظر شما، در حالی که به رهبران جنبش سبز اجازه‏ی برگزاری راه‏پیمایی داده نمی‏شود، در همین شرایط، اعلام یک راه‏پیمایی وسیع از جانب سپاه پاسداران چه معنایی دارد؟
متاسفانه چون همه‏چیز را حکومتی کرده‏اند، فکر می‏کنند طرف‏‏داری از امام نیز باید حکومتی و تصنعی باشد. همان‏گونه که می‏خواهند اسلام، انقلاب و امام را برای خودشان مصادره کنند و بگویند همه چیز متعلق به ما است و طرف مقابل هیچ‏گونه سنخیتی با اسلام، انقلاب و امام ندارد، مجوز نمی‏دهند و این‏طور رفتار می‏کنند.


آن‏چه برای روز جمعه به راه‏ انداخته‏اند کاملا تصنعی و حکومتی است و هیچ‏گونه ارزش مردمی ندارد. زمانی این راه‏پیمایی‏ها ارزش مردمی دارد که به سران اصلاحات نیز مجوز بدهند و با درخواست آنان نیز موافقت کنند تا مشخص شود هرکدام از طرفین چه میزان جمعیت می‏توانند برای پشتیبانی از امام به خیابان بیاورند.
مردم خودشان کاملا روشن هستند که راه‏پیمایی جمعه کاملا حکومتی است. ولی اگر به سران اصلاحات مجوز بدهند، آن‏وقت مشخص می‏شود که مردم تا چه حد پشتیبان امام هستند.
فکر می‏کنید، پس از برگزاری راه‏پیمایی فردا سرانجام به طرف‏داران جنبش سبز هم اجازه‏ی راه‏پیمایی خواهند داد؟
خیر، فکر نمی‏کنم مجوز بدهند. چون می‏دانند که اگر مجوز بدهند چند میلیون نفر به خیابان‏های تهران خواهند ریخت و به دفاع از امام شعار خواهند داد. به همین دلیل هیچ‏وقت اجازه نمی‏دهند.
در شرایط فعلی با توجه به حملاتی که به آقای هاشمی رفسنجانی می‏‏شود و نقشی که ایشان می‏تواند داشته باشد، به نظر شما آقای رفسنجانی چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد یا باید اتخاد کند؟
آقای هاشمی باید خیلی زودتر از این‏ها وارد میدان می‏شد و حساب خود را از این‏ها جدا می‏کرد. الان دارند بدترین تهمت‏ها و بدترین حرف‏ها را نسبت به شخص ایشان و خانواده‏اش بیان می‏کنند.
به نفع خود ایشان است که هرچه زودتر راهش را از آن‏ها جدا کند و به مردم ملحق شود. به نظر من راهش همین است که آقای هاشمی خود را به مردم ملحق کند. انتظار مردم هم از ایشان همین است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار