آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان بازداشت شد

مولوی عبدالغنی شه بخش، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان و یکی از استادان حوزه علمیه اهل سنت این شهر در حالی توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد بازداشت شده است که امام جمعه اهل سنت شهر خاش نیز هم اکنون در بازداشت به سر می برد.
مولوی عبدالمجید مرادزهی، استاد حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان به بی بی سی فارسی گفت که آقای شه بخش دو هفته پیش هم به دادگاه ویژه روحانیت احضار و با قید وثیقه آزاد شده بود، اما روز پنجشنبه ۲۱ آبان در مشهد بازداشت شد.
به گفته آقای مرادزهی، بازداشت آقای شه بخش و فشار علیه عده دیگری از علمای اهل سنت به دلیل مقاومت آنها در برابر اجرای طرح موسوم به "ساماندهی حوزه های علمیه اهل سنت" بوده است.
آقای مرادزهی می گوید که این طرح یک سال پیش توسط نمایندگان ولی فقیه در مناطق اهل سنت، به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد و در این شورا تصویب شد.
به گفته او این طرح در واقع "به تصرف در آوردن حوزه های علمیه اهل سنت" است و استقلال و آزادی عمل این حوزه ها را از میان می برد.
آقای مرادزهی گفت که ائمه جمعه و مدیران مدارس دینی اهل سنت در مناطق مختلف ایران با این طرح مخالفت کرده و از دولت خواسته بودند که آن را ملغی کند، اما اجرای این طرح عملا فقط در دوره انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد و پس از آن، از حدود یک ماه پیش به جریان افتاد.
مخالفان این طرح آن را مغایر اصل ۱۲ قانون اساسی ایران می دانند که آزادی تعلیم و تربیت مذهبی اهل سنت را تضمین کرده است.
آقای مرادزهی می گوید که در یک ماه گذشته حدود ۱۲ تن از مدیران حوزه های علمیه، ائمه جمعه و علمای اهل سنت به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده اند که دو تن از آنها بازداشت شده اند و دو تن دیگر با وثیقه آزاد هستند.
به گفته او، علاوه بر مولوی عبدالغنی شه بخش، مولوی محمد عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه شهر خاش هم در بازداشت به سر می برد.
آقای مرادزهی معتقد است که این بازداشت ها ارتباط مستقیمی با حوادث اخیر در استان سیستان و بلوچستان که به کشته شدن عده ای از فرماندهان سپاه انجامید ندارد، اما می گوید ممکن است گروهی از مسئولان استان بخواهند با استفاده از جو ایجاد شده، فشار علیه مدارس اهل سنت را افزایش دهند.
در پی این بازداشت ها، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان و رئیس شورای هماهنگی حوزه های علمیه اهل سنت ایران به همراه گروه دیگری از علما و ائمه جمعه سنی مذهب این کشور به تهران رفته است تا با مقامات حکومتی دیدار کند.
این گروه از جمله خواستار ملاقات با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران شده اند.
آقای اسماعیل زهی و گروه همراهانش تاکنون موفق به دیدار با مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه علمیه قم، آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع شیعه این شهر و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار