آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

عفو بین الملل اعدام فتاحیان را محکوم کرد

سازمان عفو بین الملل اعدام احسان فتاحیان، جوان کرد ایرانی که بامداد روز چهارشنبه ۲۰ آبان در سنندج به دار آویخته شد را به شدت محکوم کرد.
این سازمان مدافع حقوق بشر پیش تر از مقامات ایران خواسته بود که اجرای حکم اعدام آقای فتاحیان و دو فعال کرد دیگر را متوقف کنند و این حکم ها را تغییر دهند.
عفو بین الملل در بیانیه خود می نویسد: "به نظر می رسد که این سه حکم اعدام برای انتقام گرفتن از ترورها و تلاش ها برای ترور مقامات استان کردستان صادر شده است که بین روزهای ۱۸ تا ۲۸ شهریور (۹ تا ۱۹ سپتامبر) انجام شده و در رسانه های ایران بازتابی گسترده یافته بود."
در این بیانیه آمده است که گفته می شود دست کم ۱۰ مرد و یک زن کرد دیگر نیز قرار است به دلیل عضویت در سازمان های ممنوعه کرد یا حمایت از آنها در ایران اعدام شوند.
این در حالی است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت تروهای شهریورماه در کردستان ایران را به عهده نگرفته است.
مقامات ایران، گروه پژاک و "بنیادگرایان تندروی سنی مرتبط با سرویس های اطلاعاتی بیگانه" را مسئول این ترورها معرفی می کنند که عمدتا چهره های مذهبی و قضات هدف آنها بودند.
رئیس شورای شهر سنندج، یک روحانی سنی مذهب که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از محمود احمدی نژاد حمایت کرده بود و نماینده کردستان در مجلس خبرگان در جریان این ترورها کشته و دو قاضی هم مجروح شدند.
عفو بین الملل می گوید که این حملات علیه غیرنظامیان را هم محکوم می کند.
احسان فتاحیان ابتدا توسط یکی از شعب دادگاه انقلاب سنندج به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، اما هم او و هم دادستان به این حکم اعتراض کردند.
دادگاه تجدید نظر مجازات آقای فتاحیان را به اعدام تغییر داد.
عفو بین الملل می گوید که حق تجدیدنظر خواهی از حکم اخیر به آقای فتاحیان داده نشده و این امر مخالف قوانین بین المللی است.
در این حال یک منبع خبری در کردستان از دفن جنازه او در کرمانشاه خبر داده است.
خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان گزارش کرده است که جنازه آقای فتاحیان روز پنجشنبه، به شرط برگزاری بی سر و صدای مراسم تدفین، به خانواده او تحویل و پس از انتقال به کرمانشاه در گورستان باغ فردوس این شهر دفن شد.
آقای فتاحیان و خانواده او اهل کرمانشاه هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار