آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

جمشید لایق، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران در گذشت

جمشید لایق، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، روز پنجشنبه 21 آبان بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در تهران در گذشت.
او که هنگام مرگ 78 سال داشت هفته گذشته به علت عارضه قلبی در بیماستان قلب تهران بستری شده بود.
جمشید لایق در سال 1310 در جنوب تهران متولد شد. در سال 1341 از هنرستان هنرپيشگي تهران ديپلم گرفت و سپس از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد.
در پیش از انقلاب ایران عمده فعالیت او در تئاتر بود و در نمایشهایی به کارگردانی علی نصیریان و رکن الدین خسروی بر روی صحنه رفت.
با این آن حال در آن سالها او در تعدادی از فیلمهای متفاوت از جریان فیلمسازی تجاری سینمای ایران از جمله رگبار و کلاغ ( بهرام بیضایی)، دایره مینا (داریوش مهرجویی)، پسر ایران از مادرش بی خبر است ( فریدون رهنما) و خواستگار ( علی حاتمی) بازی کرد.
او نخستین بار در فیلم رگبار مقابل دوربین سینما حضور یافت و در سالهای بعدی فعالیتش در سینما، چهار بار دیگر در فیلمهای کلاغ، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی با بیضایی همکاری کرد.
در سالهای نخستین پس از انقلاب او در سه سریال تلویزیونی مطرح اوایل دهه 60 یعنی سربداران، سلطان و شبان و هزاردستان بازی کرد.
مقام خزانه داری، نقشی بود که لایق در سریال سلطان و شبان بازی کرد؛ سریال محبوب و پر تماشاگری که جمشید لایق و بسیاری دیگر از بازیگران آن را به ببنیدگان تلویزیون شناساند.
عمده بازیگران این مجموعه تلویزیونی همچون جمشید لایق عمدتا از هنرپیشگان قدیمی تئاتر بودند و کمتر برای بینندگان تلویزیون شناخته شده بودند.
بازی در شخصیت "قلی خان" (راهزنی که پس از توبه نگهبان کاروان شده بود) در سریال روزی روزگاری شاید مشهورترین نقشی بود که او در سالهای 1370 بازی کرد.
جمشید لایق در سالهای آخر به دلییل بیماری کم کار شده بود و هر از گاهی در نمایش یا فیلمی بازی می کرد.
سگ کشی (1379) آخرین فیلم سینمایی بود که لایق در آن بازی کرد و آخرین حضور او بر روی صحنه تئاتر به اوایل سالهای 1380 باز می گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار