آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

سپاه پاسدران انقلاب در ايران امور اطلاعاتی را تحت کنترل خود در می آورد

وال استريت جرنال زير عنوان "سپاه پاسداران انقلاب کنترل امنيتی را تنگ تر ميکند» از ايجاد يک سازمان جديد اطلاعاتی در ايران توسط سپاه پاسداران انقلاب به موازات وزارت اطلاعات و بی قدرت شدن اين وزارتخانه خبر ميدهد، که مستقيما به آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد گزارش خواهد داد.

وال استريت جرنال می نويسد مصاحبه های تحليلگران و سرشناسان اپوزيسيون، و نيز اظهار نظرهای اخير دولت معرف اين جابجائی ازهنگام به لرزه در آمدن رژيم آخوندی ايران در اعتراض های گسترده پس ازانتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری در ماه ژوئن است.

وال استريت جرنال می نويسد تحليلگران ميگويند وفاداری تشکيلات اطلاعاتی و امنيتی به يک نگرانی عمده برای تندروهائی مبدل شده است که رژيم را می گردانند. اين جابجائی می تواند ناشی از شکل گرفتن برخورد شديد و گاه وحشيانه با ناراضيان و معترضين در ماههای پس از انتخابات باشد.

وال استريت جرنال می نويسد آيت الله خامنه ای اخيرا اعلام کرد واحد اطلاعاتی کوچک و موجود پاسداران انقلاب بزرگتر ميشود و تا حد يک سازمان رسمی اطلاعاتی ارتقا می يابد. وسائل ارتباط جمعی دولتی حسن طائب، فرمانده پيشين تشکيلات شبه نظامی بسيج را به عنوان رئيس عمليات جديد اطلاعاتی معرفی کرده اند.

* نقش خامنه ای در تغييرات پرسش برانگيز است

واشنگتن پست زير عنوان «گروه تبعيدی ايرانی ميگويد خامنه ای کنترل بر امور اطلاعاتی را بيشتر ميکند» اظهارات روز پنجشنبه مريم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت ايران، در مصاحبه ای در بروکسل را نقل ميکند که ميگويد گرچه ملاها درباره اين سازمان جديد اعلاميه هائی علنی داده اند، اما ابعاد و ماهيت واقعی آن را مخفی نگاه داشته اند.

واشنگتن پست همچنين اظهار نظر عليرضا نادر، کارشناس امور ايران در مرکز مطالعاتی و تحقيقاتی راند در واشنگتن، را نقل ميکند که معتقد است گزارشهای حاکی از تقويت تشکيلات اطلاعاتی درست است، اما در مورد نقش خامنه ای با پرسش هائی روبروست. وی ميگويد برای من در اين باره که خامنه ای گرداننده کلی و يا اصلی اين تغييرات باشد، جای پرسش وجود دارد. بنظر ميرسد پاسداران انقلاب به هيچکس جوابگو نيستند.

* دولت برای خاموش کردن اپوزيسيون ممکن است اعدام های بيشتری را شروع کند

نيويورک تايمز زير عنوان «ايران فعال کرد متهم به مبارزه مسلحانه را اعدام کرد» چگونگی اعدام روز چهارشنبه احسان فتاحی در زندان سنندج را به نقل از نصرالله ناصری، وکيل مدافع او، شرح داده است و می نويسد بنظر ميرسد اين اعدام بخشی از اقدامات دولت برای خاموش کردن اپوزيسيون در واکنش به انتخابات مورد اختلاف رياست جمهوری باشد که پس از ادعای محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری، در مورد دست يافتن به يک پيروزی چشمگير موجی از اعتراض ها را برانگيخت.

نيويورک تايمزمی نويسد گروههای قومی نيز از هنگام شروع اعتراض ها مخالفت های خود را شدت داده اند. دست کم چهار مقام ارشد - امام جمعه سنندج، نماينده اين شهر در تشکيلات آخوندی مجلس خبرگان، يک قاضی و يک عضو انجمن شهر ترور شده اند.

نيويورک تايمز می نويسد به گزارش وبسايت های اپوزيسيون، آقای فتاحيان پيش از اعدام در نامه ای نوشت اپوزيسيون دراستان کردستان با مرگ او پايان نمی گيرد. وی در اين نامه ميگويد مرگ او، و هزارن نفر ديگر مثل او، مسئله کردستان را حل نمی کند، بلکه شعله های آتش را بيشتر خواهد کرد.

نيويورک تايمز می نويسد بسياری از ايرانيان و گروههای حقوق بشری نگرانند که دولت ممکن است برای خاموش کردن اپوزيسيون که برغم واکنش خشن دولت کماکان جوش و خروش دارد، انجام اعدام هائی بيشتر را شروع کند.

نيويورک تايمز نظر اميد معماريان، يکی از مشاوران گروه حقوق بشری Human Rights Watch مستقر در نيويورک، را نقل ميکند که اعدام ديروز را بسيار نگران کننده توصيف کرده است و ميگويد ما با موجی جديد از خشونت دولت روبرو هستيم که فقط با خشونت های روزهای اوليه پس از انقلاب قابل مقايسه است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار