آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

احمدی نژاد: مدیریت مترو را به دولت بر می گردانم

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در یک گفتگوی تلویزیونی که بیشتر به مسائل حمل و نقل شهری در تهران اختصاص داشت گفت که دولت ساخت مترو تهران را بر عهده خواهد گرفت.
شامگاه چهارشنبه ۲۰ آبان ۸۸، آقای احمدی نژاد با شرکت در برنامه تلویزیونی "تهران ۲۰" که از شبکه استانی تهران پخش می شود گفت: "من تصمیم گرفته ام مدیریت مترو را به دولت برگردانم... دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می گیرد، بودجه اش را می گذارد و می سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد. من حتما این تصمیم را گرفته ام و حتما مدیر تعیین می کنم و قطار هوایی را هم احداث می کنیم."
در هر حال حاضر محسن هاشمی، فرزند ارشد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، مدیرعامل شرکت متروی تهران است.
هدف اصلی آقای احمدی نژاد از شرکت در این گفتگوی مستقیم تلویزیونی تلاش برای پاسخ به انتقادهایی بود که سال هاست نسبت به عملکرد دولت در تخصیص بودجه به مترو مطرح می شود و در هفته های اخیر شدت کم سابقه ای پیدا کرده است.
آقای احمدی نژاد با ارائه نمودارهایی گفت دولت او در مقایسه با دولت های قبل بودجه بیشتری به مترو اختصاص داده و تاکید کرد: "ما امروز در موضعی نیستیم که جواب بدهیم. دولت باید سوال کند و بگوید این پولی که داده است، شما چطور خرج کرده اید."
این در حالی است که مدیران شهرداری و متروی تهران ادعا می کنند دولت ایران بودجه ای را که طبق مصوبه های مجلس باید در اختیار مترو قرار دهد، با تاخیر و بسیار کمتر از آنچه که باید تحویل می دهد.
مدیران مترو می گویند کمبود بودجه باعث شده این شرکت در خرید واگن مترو مشکل داشته باشد و به همین دلیل متروی تهران با کمتر از ظرفیت کار کند.
در هفته های اخیر گزارش هایی از تاخیرهای زیاد در خطوط متروی تهران منتشر شد که مدیران این شرکت دلیل آن را نبود قطعات یدکی واگن ها در اثر تخصیص نیافتن بودجه مورد نیاز اعلام کردند.
گرچه همزمان گزارش هایی از اعتراض رانندگان لوکوموتیوهای مترو به وضعیت کاری و صنفی شان و اعتصاب محدود آنها متنتشر شد و به نظر می رسد بخشی از تاخیرها به این دلیل بوده است.
محمود احمدی نژاد که از سال ۸۲ تا ۸۴ شهردار تهران بوده، در این گفتگوی تلویزیونی گفت: "بنده خادم مردم در کار ساختمانی بودم، ساختمان و راه ساخته ام و می دانم چیست، بالاخره پشت بولدوزر و لودر هم نشسته و کار کردم، لودر و بولدوزر را هم می شناسم، مترو و کار ساختمانی را می شناسم."
آقای احمدی نژاد همچنین اعلام کرد طرح منوریل (قطار شهری هوایی) را نیز در کنار مترو اجرا خواهد کرد. طرح منوریل از طرح های مورد علاقه محمود احمدی نژاد در دوره شهرداری اش بود که شورای شهر تهران به دلیل غیرکارشناسی بودن با آن مخالفت کرد. در نهایت با اصرار آقای احمدی نژاد قرار شد یک خط آزمایشی مونوریل در تهران اجرا شود که آن هم با پایان دوره شهرداری آقای احمدی نژاد نیمه کاره رها شد.
آقای احمدی نژاد در این گفتگو از طرح جدید خط ویژه اتوبوس ها در تهران که از طرح های محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، است انتقاد کرد و گفت این خط ویژه "مطلقا علمی نیست".
' هدفمند کردن یارانه ها'
آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از این گفتگوی مستقیم تلویزیونی نظر خود در مورد لایحه دولت برای حذف یارانه ها و نتایجی را که از اجرای این قانون انتظار می رود شرح داد و گفت که تصمیم دولت باعث بهبود شرایط اقتصادی ایران خواهد شد.
وی گفت که اجرای آنچه که دولت طراحی کرده طی پنج سال باعث می شود "اقتصاد ما در سطح جهانی حداقل ده پله صعود کند."
محمود احمدی نژاد در مورد جایگاه اقتصاد ایران در سطح جهانی اظهار داشت که "هم اکنون بین بیست و سه و بیست و چهار هستیم و با اجرای این طرح، زیر سیزده می آید" و این نظر را نتیجه بررسی های کارشناسی اعلام کرد.
آقای احمدی نژاد بدون نام بردن از کشور خاصی، گفت که مطالعه تمام کشورهایی که این طرح را اجرا کرده اند نشان می دهد که "الان وضعشان دگرگون شده است."
آقای احمدی نژاد گفت که بازسازی اقتصاد ایران بدون هدفمند کردن یارانه ها امکان ندارد و افزود که در حال حاضر، بخش عمده نفت تولیدی در داخل مصرف می شود و با ادامه رشد مصرف، تا چند سال دیگر، جمهوری اسلامی نفتی برای صادرات نخواهد داشت در حالیکه با اجرای لایحه مورد نظر دولت، مصرف نان و انرژی 20 درصد کاهش می یابد.
در مورد تاثیر اجرای این لایحه بر سطح قیمت ها، محمود احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد که افزایش کارآیی در مدیریت تولید برخی از کالاها مانع از گرانی آنها شود و از جمله در مورد بهای برق افزود "قرار نداریم با اجرای این طرح به مردم فشار وارد شود و باید کاری کنیم که برق ارزانتر تولید شود" هر چند توضیح نداد که در صورتیکه بهای این کالا تغییر نکند، کاهش مصرف به چه شکل تحقق خواهد یافت.
آقای احمدی نژاد افزایش قیمت ها در نتیجه هدفمند کردن یارانه ها را منتنفی دانست: "تورم با اصلاح قیمت ها متفاوت است، تورم ناشی از اشکالات پایه ای اقتصادی است."
برخی اقتصاددانان معتقدند از آنجا که ساختار اقتصادی ایران به دلیل عوامل سیاسی و اجتماعی دارای گرایش شدید تورمی است، ضربه ناشی از افزایش بهای کالاها در پی اجرای طرح دولت به شکل کنونی و بدون فراهم کردن زمینه مساعد قبلی، همراه با تزریق پول از راه توزیع یارانه های نقدی، شرایط را برای تشدید فشارهای تورمی و احتمالا بروز تورم لجام گسیخته فراهم خواهد آورد.
محمود احمدی نژاد گفت که اگرچه قیمت ها تغییر خواهد یافت اما براساس محاسباتی که دولت کرده، شرایط زندگی شش دهک نخست جامعه بهتر می شود و افزود "این باعث می شود نرخ تورم کاهش یابد" اما چگونگی ارتباط بین بهبود شرایط زندگی بخشی از جامعه با کاهش نرخ تورم را مشخص نکرد.
آقای احمدی نژاد گفت که از آنجا که اعتقاد دارد این طرح برای کشور مفید است، اهمیتی نمی دهد اگر اجرای آن باعث شود "دولت از نظر مردم بیفتد."
وی گفت که موضوع حذف یارانه ها همیشه در جمهوری اسلامی مطرح بوده اما دولت او نخستین دولتی است که عملا دست به کار اجرای آن شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار