آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

کارمند کنسولگری ایران در پیشاور پاکستان ترور شد

یک کارمند سر کنسولگری ایران در پیشاور پاکستان ترور شده و سفارت آمریکا این اقدام را محکوم کرده است.
روز پنجشنبه، 12 نوامبر (21 آبان)، پلیس شهر پیشاور، مرکز ایالت سرحد شمالغرب پاکستان، اعلام کرد که ابوالحسن جعفری، کارمند این کنسولگری در اثر حمله مسلحانه افراد ناشناس کشته شده است.
براساس این گزارش، افراد مسلح آقای جعفری را که با اتومبیل از خانه عازم محل کار خود در کنسولگری ایران بود هدف تیراندازی قرار دادند و سپس از محل متواری شدند.
ابوالحسن جعفری، که به شدت زخمی شده بود، در راه انتقال به بیمارستان جان داد.
خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در گزارشی در مورد این حادثه نوشته است که ابوالحسن جعفری، مسئول روابط عمومی و سخنگوی سرکنسولگری ایران در پیشاور، قدیمی ترین کارمند این دفتر بود.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت قتل این فرد را برعهده نگرفته و انگیزه این اقدام نیز معلوم نیست.
معمولا مقامات پاکستانی گروه های تندرو اسلامگرا، به خصوص گروه طالبان پاکستانی را مسئول اقدامات خشونت آمیز در این کشور معرفی می کنند.
جمهوری اسلامی هم برخی عملیات خشونت آمیز در مناطق مرزی با پاکستان را به گروه جندالله نسبت داده و گفته است که اعضای این گروه از داخل خاک پاکستان به سازماندهی اینگونه عملیات در داخل ایران مبادرت می ورزند.
دفتر رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان و همچنین وزیر اطلاع رسانی ایالت سرحد شمالغرب با صدور بیانیه هایی، ترور کارمند کنسولگری این کشور در پیشاور را محکوم دانسته و بر پیگیری این واقعه تاکید نهاده اند.
اظهار تاسف سفارت آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این واقعه را به شدت محکوم کرده و خواستار اقدام مقامات پاکستانی برای یافتن و مجازات عاملان این ترور و همچنین حفاظت بهتر از تاسیسات و کارمندان دفاتر سیاسی خود شده است.
سفارت آمریکا هم با صدور بیانیه ای با خانواده ابوالحسن جعفری ابراز همدردی کرده و با محکوم دانستن ترور این کارمند سرکنسولگری ایران در پیشاور، این اقدام را به "تلاش افراط گرایان با هدف انزوای پاکستان از حامیان بین المللی این کشور" نسبت داده است.
ارتش پاکستان در خلال چند ماه گذشته درگیر عملیات نظامی علیه گروه های تندرو مسلح در این کشور بوده و ایالات متحده حمایت خود را از این عملیات اعلام داشته است.
این نخستین بار نیست که ماموران سیاسی خارجی، از جمله یکی از اعضای سرکنسولگری ایران، در پیشاور هدف حمله افراد مسلح قرار می گیرند.
یک سال پیش، افراد مسلح ناشناس به اتومبیل حامل حشمت الله عطارزاده، کارشناس اقتصادی این سرکنسولگری، حمله کردند و پس از کشتن محافظ او، آقای عطارزاده را با خود بردند.
هنوز از سرنوشت آقای عطارزاده خبری انتشار نیافته است.
چند ماه قبل از ربودن آقای عطارزاده، سفیر انتصابی افغانستان در پاکستان هنگامی که با اتومبیل عازم پیشاور بود هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت که در جریان آن، راننده اتومبیل کشته و دیپلمات افغان ربوده شد و هنوز آزاد نشده است.
همچنین، در سال 1990 صادق گنجی، دیپلمات جمهوری اسلامی و سرپرست خانه فرهنگ ایران در لاهور، کوتاه مدتی قبل از بازگشت به ایران در خاتمه دوره ماموریت خود، ترور شد و مقامات ایرانی یک گروه افراطی سنی موسوم به سپاه صحابه را مسئول این قتل دانستند.
بخش هایی از ایالت سرحد شمالغرب و مناطق اطراف آن به عنوان محل حضور و فعالیت اسلامگرایان طالبان و اعضای شبکه القاعده معرفی شده و شاهد اقدامات مسلحانه افراد وابسته به این گروه ها بوده است.
در ایران نیز، ماه گذشته وقوع انفجار انتحاری در استان سیستان و بلوچستان به کشته شدن حدود سی نفر از جمله شماری از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی منجر شد که گروه جندالله مسئولیت آن را برعهده گرفت.
مقامات جمهوری اسلامی نه تنها مطابق معمول کشورهای غربی، بلکه بعضی نهادهای دولتی پاکستان را به حمایت از جندالله متهم ساختند اما دولت پاکستان این اتهام را رد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار