آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

احمدی نژاد: طراحی دولت اقتصاد ایران را ده پله صعود می دهد

محمود احمدی نژاد در یک گفتگوی تلویزیونی از طرح هدفمند کردن یارانه ها دفاع کرده و در مورد شرایط رفت و آمد شهری تهران سخن گفته است.
شامگاه چهارشنبه، آقای احمدی نژاد با شرکت در برنامه تلویزیونی "تهران 20" نظر خود در مورد لایحه دولت برای حذف یارانه ها و نتایجی را که از اجرای این قانون انتظار می رود شرح داد و گفت که تصمیم دولت باعث بهبود شرایط اقتصادی ایران خواهد شد.
وی گفت که اجرای آنچه که دولت طراحی کرده طی پنج سال باعث می شود "اقتصاد ما در سطح جهانی حداقل ده پله صعود کند."
محمود احمدی نژاد در مورد جایگاه اقتصاد ایران در سطح جهانی اظهار داشت که "هم اکنون بین بیست و سه و بیست و چهار هستیم و با اجرای این طرح، زیر سیزده می آید" و این نظر را نتیجه بررسی های کارشناسی اعلام کرد.
آقای احمدی نژاد بدون نام بردن از کشور خاصی، گفت که مطالعه تمام کشورهایی که این طرح را اجرا کرده اند نشان می دهد که "الان وضعشان دگرگون شده است."
آقای احمدی نژاد گفت که بازسازی اقتصاد ایران بدون هدفمند کردن یارانه ها امکان ندارد و افزود که در حال حاضر، بخش عمده نفت تولیدی در داخل مصرف می شود و با ادامه رشد مصرف، تا چند سال دیگر، جمهوری اسلامی نفتی برای صادرات نخواهد داشت در حالیکه با اجرای لایحه مورد نظر دولت، مصرف نان و انرژی 20 درصد کاهش می یابد.
در مورد تاثیر اجرای این لایحه بر سطح قیمت ها، محمود احمدی نژاد ابراز امیدواری کرد که افزایش کارآیی در مدیریت تولید برخی از کالاها مانع از گرانی آنها شود و از جمله در مورد بهای برق افزود "قرار نداریم با اجرای این طرح به مردم فشار وارد شود و باید کاری کنیم که برق ارزانتر تولید شود" هر چند توضیح نداد که در صورتیکه بهای این کالا تغییر نکند، کاهش مصرف به چه شکل تحقق خواهد یافت.
در مورد چگونگی ثبات قیمت ها با وجود افزایش هزینه ناشی از حذف یارانه ها، آقای احمدی نژاد گفت که کسانی هستند که می توانند با مدیریت بهتر، برق را ارزانتر تولید کنند اما تصریح نکرد که آیا منظور او، واگذاری واحدهای تولید و توزیع برق به بخش غیردولتی است.
در هفته های اخیر، دولت آقای احمدی نژاد در اجرای آنچه که خصوصی سازی خدمات مخابرات خوانده شده، شرکت مخابرات را به شرکت های متعلق به نهادهای حکومتی، از جمله نهاد رهبری و سپاه پاسداران واگذار کرده است که انتقادهایی را هم در پی داشته است.
اصلاح قیمت و تورم
آقای احمدی نژاد افزایش قیمت ها در نتیجه هدفمند کردن یارانه ها را منتنفی دانست "تورم با اصلاح قیمت ها متفاوت است، تورم ناشی از اشکالات پایه ای اقتصادی است."
برخی اقتصاددانان معتقدند از آنجا که ساختار اقتصادی ایران به دلیل عوامل سیاسی و اجتماعی دارای گرایش شدید تورمی است، ضربه ناشی از افزایش بهای کالاها در پی اجرای طرح دولت به شکل کنونی و بدون فراهم کردن زمینه مساعد قبلی، همراه با تزریق پول از راه توزیع یارانه های نقدی، شرایط را برای تشدید فشارهای تورمی و احتمالا بروز تورم لجام گسیخته فراهم خواهد آورد.
به گفته آنان، یکی از نتایج تورم ناشی از اجرای طرح هدفمند سازی، تنزل سطح رفان بخش های بزرگی از جمعیت و باز توزیع درآمد و ثروت ملی به نفع گروه های خاصی در جمهوری اسلامی خواهد بود.
آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، بروز تورم در نتیجه اجرای لایحه دولت را پذیرفت اما آن را موقتی دانست و گفت "با اجرای این طرح، حجم پول در کشور بالا می رود و اگرچه تورم خواهیم داشت، اما یکی از کارهای اساسی برای خشک کردن ریشه تورم، هدفمند سازی یارانه هاست" اما در این مورد توضیح بیشتری نداد.
وی در عین حال، افزایش تورم را باعث فشار بر مصرف کننده ندانست و گفت "در این لایحه می توانیم کاری کنیم که قدرت خرید مردم کاهش نیابد" اما ماهیت این نوع اقدامات را فاش نکرد هر چند وعده داد که بعدا در مورد جزئیات برنامه های دولت مطالبی را مطرح خواهد ساخت.
محمود احمدی نژاد گفت که اگرچه قیمت ها تغییر خواهد یافت اما براساس محاسباتی که دولت کرده، شرایط زندگی شش دهک نخست جامعه بهتر می شود و افزود "این باعث می شود نرخ تورم کاهش یابد" اما چگونگی ارتباط بین بهبود شرایط زندگی بخشی از جامعه با کاهش نرخ تورم را مشخص نکرد.
آقای احمدی نژاد گفت که از آنجا که اعتقاد دارد این طرح برای کشور مفید است، اهمیتی نمی دهد اگر اجرای آن باعث شود "دولت از نظر مردم بیفتد."
وی گفت که موضوع حذف یارانه ها همیشه در جمهوری اسلامی مطرح بوده اما دولت او نخستین دولتی است که عملا دست به کار اجرای آن شده است.
براساس لایحه "هدفمند کردن یارانه ها" که دولت آقای احمدی نژاد مصمم به اجرای آن است، یارانه های پرداختی به کالاها طی یک دوره پنج ساله حذف می شود و این اقلام به بهای بازار در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.
در همانحال، دولت در نظر دارد به ازای کاهش قدرت خرید مردم در اثر افزایش بهای کالاهای اساسی، هر ماهه مبلغی را به خانوارهای کم درآمد بپردازد.
علاوه بر جنبه های اقتصادی این لایحه، جنبه اجرایی آن به خصوص اصرار دولت بر آزادی عمل در دریافت عواید حاصل از صرفه جویی ناشی از حذف یارانه ها و پرداخت آن طبق تشخیص خود نیز انتقادهایی را در پی داشته است.

'دولت مترو می سازد'

در بخش های دیگر برنامه تلویزیونی "تهران 20" در چهارشنبه شب، آقای احمدی نژاد به مسایل مربوط به تهران از جمله مشکلات مترو نیز پرداخت.
در مورد مسایل مربوط به مترو، وی گفت "دولت خودش مديريت مترو را برعهده گرفته و بودجه آن را تأمين و مترو را خواهد ساخت و تا 10 الي 15 سال قيمت مترو را بالا نخواهد برد."
در حالیکه دولت یکی از سیاست های خود را خصوصی سازی و کاهش تصدی دولتی اعلام داشته، آقای احمدی نژاد گفت که دولت "با تعيين مدير به سرعت ساخت مترو را تمام و در اختيار مردم تهران قرار مي‌دهد و قطار هوايي را هم خواهيم كشيد اما خواهشم از شوراي شهر و شهرداري اين است كه همكاري كنند."
در حال حاضر، محسن هاشمی، یکی از فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، مدیریت عامل مترو تهران را برعهده دارد و اخیرا مسایلی در مورد امتناع دولت از عمل به تعهدهای مالی خود در قبال این بخش انتشار یافته است.
طرح تاسیس قطار هوایی نیز در اوایل دوره قبلی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مطرح شد که نظرات مخالف کارشناسان را به دنبال آورد و در آن زمان، کنار گذاشته شد.
یکی از انتقادهایی که بر لایحه هدفمند سازی یارانه ها وارد شده این است که دولت بدون بهبود امکانات رفت و آمد عمومی، در نظر دارد بهای سوخت مصرفی خودروها را کاهش دهد.
به گفته منتقدان، چنین وضعیتی به زیان مصرف کننده تمام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار