آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

بانک مرکزی ایران پنج میلیون سکه طلا وارد بازار می‌کند

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که بانک مرکزی از روز شنبه، 23 آبان، پنج میلیون قطعه سکه طلا وارد بازار خواهد کرد.
به گفته آقای بهمنی این تصمیم در پی افزایش بی سابقه قیمت سکه در تهران و به منظور تعدیل قیمت آن گرفته شده است.
او پیشتر گفته بود که اگر قیمت سکه بخواهد به صورت کاذب افزایش یابد بانک مرکزی به حد کافی سکه ضرب کرده است که آن را وارد بازار می کند.
با آنکه افزایش قیمت جهانی طلا در هفته های اخیر دلیل اصلی افزایش قیمت سکه در ایران بوده است، اما تقاضای زیاد برای خرید سکه عاملی دیگری بوده که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به 280 هزار تومان رسانده است، رقمی که تا کنون در ایران سابقه نداشته است.
خبرگزاری مهر در گزارشی به نقل از محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر دلیل عمده افزایش قیمت طلای جهانی را ناشی از افزایش تقاضای خرید طلا توسط بانکهای مرکزی دنیا از صندوق بین المللی پول در پی خرید طلا توسط بانک مرکزی هند به دلیل افزایش تقاضا از بانک جهانی عنوان کرده است.
بر اساس همین گزارش محمود بهمنی نیز افزایش قیمت سکه و طلا را ناشی از افزایش قیمت جهانی دانسته و گفته است که این افزایش قیمت به بازار داخلی ارتباطی ندارد.
در خبر دیگری بانک مرکزی اعلام کرده است که در خصوص لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر معافیت واردات انواع شمش طلا و نقره از پرداخت حقوق ورودی، مجلس ایران واردات انواع شمش طلا و نقره را از پرداخت حقوق ورودی معاف کرد.
پیش از این بانک مرکزی ایران جهت ورود طلا و نقره وارداتی خود به منظور تأمین نیازهای داخلی و تنظیم بازار، مشمول چهار درصد (4٪) تجمیع عوارض ورودی ارزش کالا بود و از ابتدای سال 1382 مکلف به پرداخت آن شده بود.
روابط عمومی بانک مرکزی ایران پیامدها این معافیت را این گونه بر شمرده است:
  1. نگهداری بخشی از دارایی‌های خارجی کشور به طلا و غالباً به صورت گواهی سپرده و طلای امانی نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی معتبر دنیا بعضاً به دلایل امنیتی ( جلو گیری از بلوکه شدن دارائی های ایران ) ضرورت می‌یابد که بخشی از این ذخایر طلا به کشور منتقل شود.
  2. -تأمین نیازهای داخلی و تنظیم بازار طلا و سکه برحسب مسئولیت‌ها و وظایف محوله به بانک مرکزی براساس قانون پولی و بانکی کشور.
بانک مرکزی همچنین گفته است که با عدم پرداخت حقوق ورودی برای واردات طلا و نقره، "بهای واقعی را با قیمت‌های روز جهانی منطبق می‌نماید امکان رقابت بازارهای داخلی در تجارت بین‌المللی را میسور می‌سازد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار