آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

خاتمی: امروز کسی استبداد را تحمل نمی کند

محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین و یکی از رهبران مخالفان دولت در ایران می گوید که در این زمانه کسی حکومت "استبدادی و دیکتاتوری" را تحمل نمی کند.
آقای خاتمی روز پنجشنبه ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر) در دیدار با جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: "بارها گفته ام که زمانه ما زمانه ای است که در آن دیگر هیچ انسانی در وجدان خودش هیچ نوع حکومت استبدادی و دیکتاتوری را بر نمی تابد و رد می کند؛ از جمله نشانه های آن هم همین است که امروز دیکتاتورهای زمان نیز ادعای مردمی بودن می کنند".
او افزود: "این مسئله متعلق به شرق و غرب نیست و انتقاد و بیان آزاد عقاید و اندیشه ها، امروز دیگر به عنوان یک حق شناخته شده است".
رئیس جمهوری پیشین ایران از این که فضای سیاسی این کشور "به سوی محدودتر شدن" می رود انتقاد کرد و گفت که این امر زیان های "غیر قابل جبرانی" به کشور وارد خواهد کرد.
او از خشونتی که حکومت ایران در برخورد با اعتراضات پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور به خرج داد انتقاد کرد و گفت: "اگر خدای نکرده رفتارها و برنامه ها طوری باشد که در ذهن جامعه القاء شود که در این نظام خشونت و ارعاب و تهدید رسمیت دارد و دشمنان هم از این زمینه استفاده کنند، خود نظام بیش از همه زیان می بیند".
نیروهای سپاه، بسیج و نیروی انتظامی ایران در جریان ناآرامی هایی که در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه به وجود آمد، با معترضان برخورد کردند که در جریان این برخوردها ده ها تن کشته شدند.
همچنین عده زیادی از چهره های سیاسی و تظاهرکنندگانی که به آنچه "تقلب گسترده" و "مهندسی آرا" در انتخابات می دانستند معترض بودند، توسط نیروهای حکومتی بازداشت شدند که تعدادی از آنها در جریان بازداشت، در اثر شکنجه و بدرفتاری مأموران جان خود را از دست دادند.
اکنون آقای خاتمی می پرسد: "آیا در جریان حوادث اخیر، رضایت جامعه و به خصوص نخبگان آن افزایش پیدا کرده است؟ اگر نکرده است، باید فهمید که مشکلی وجود دارد و عاملان این وضع، تضعیف کنندگان نظام هستند".

شعارهای اخیر

رئیس جمهوری پیشین ایران گفت: "وقتی به دانشجو، استاد، عالم، هنرمند، نیروهای اهل فکر و سابقه دار و جبهه رفته و نیروهایی که می گویند قانون اساسی را قبول داریم ولی انتقاد هم داریم، هر گونه ناسزا و نسبتی می دهند، متأسفانه شعارهایی در جامعه مطرح می شود که هیچ کدام از ما نمی پسندیم".
شعارهایی که در تجمع های اعتراضی مخالفان دولت در ماه های اخیر داده می شود به تدریج تندتر شده و اخیرا حملاتی مستقیم علیه آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران و شعارهایی مثل "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" را شامل شده است.
اما به گفته آقای خاتمی، علت مطرح شدن این گونه شعارها این است که "به مردم احترام گذاشته نمی شود، اعتراض و انتقاد براندازی به حساب می آید و رسانه های رسمی هر چه می توانند به افرادی که مورد توجه مردم هستند ناسزا و دروغ می گویند".
آقای خاتمی با انتقاد از فضای امنیتی برقرار شده توسط حکومت در ایران گفت: "جامعه و دانشگاه را نمی توان به صورت پادگانی اداره کرد".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار