آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آبان ۲۳, شنبه

عبادی: شرایط اعدام و دفن فتاحیان غیرمعمول است

شیرین عبادی، حقوقدان و مدافع سرشناس حقوق بشر شرایط اعدام و دفن احسان فتاحی را غیرمعمول خواند.
خانم عبادی در گفتگویی با بخش فارسی رادیو بی بی سی اعدام آقای فتاحی را که صبح روز چهارشنبه 20 آبان در سنندج رخ داد، "شتابزده" و "بی سابقه" خواند و به اینکه به خانواده این متهم اجازه دیدار با او پیش از اعدام داده نشد، اعتراض کرد.
پیشتر "خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان" گزارش کرده بود که جنازه آقای فتاحیان روز پنجشنبه "به شرط برگزاری بی سر و صدای مراسم تدفین" به خانواده او تحویل داده شد و پس از انتقال به کرمانشاه در گورستان باغ فردوس این شهر دفن شد.
این حقوقدان سرعت روند دفن احسان فتاحیان را باعث "شک بیشتر" دانست و گفت: "بسیار غیرمعمول است که بخواهند کسی را به این فوریت اعدام بکنند، حتی اجازه ندهند که شب آخر خانواده اش را ببیند، ... این یک شیوه بسیار غیرمعمولی است که شک را درمورد اینکه اساسا علت مرگ چه بوده بیشتر می کند."
خانم عبادی در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی تاکید کرد "قصد پیشداوری ندارم" اما گفت: "با توجه به رفتار نامناسبی که در زندان های ایران متاسفانه باب شده، خصوصا با زندانیان سیاسی" می توان تردید درباره علت مرگ احسان فتاحیان را جایز دانست.
احسان فتاحیان که در هنگام مرگ ۲۸ سال سن داشت، تیرماه سال ۱۳۸۷ در شهرستان کامیاران در استان کردستان به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در احزاب اپوزیسیون مسلح" (حزب کومله) دستگیر شد.
ابتدا یکی از شعب دادگاه انقلاب سنندج او را به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم کرد، اما هم او (با اعتراض بهرقتار صورت گرفته با متهم در هنگام حبس و با هدف کاهش حکم) و هم دادستان (در اعتراض به "ملایم بودن حکم دادگاه بدوی") به این حکم اعتراض کردند، با این حال در اقدامی که کارشناسان امور حقوقی آن را "بر خلاف قانون دادرسی کیفری ایران" برآورد کرده اند، دادگاه تجدید نظر مجازات آقای فتاحیان نه تنها کاهش نداد بلکه به اعدام افزایش داد.
پیش از اجرای حکم اعدام، سازمان های "عفو بین الملل" و "دیده بان حقوق بشر" نسبت به حکم دادگاه تجدیدنظر به رئیس قوه قضائیه ایران اعتراض کردند و ممانعت از اعطای حق تجدیدنظر خواهی از حکم دادگاه تجدیدنظر را "مخالف قوانین بین المللی" خواندند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار