آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

اعطاي تنديس " تلاشگر حقوق بشر" به آيت الله العظمي منتظري


منبع: دفتر آيت الله العظمي منتظري

كانون مدافعان حقوق بشر ايران در روز پنج شنبه 19 آذر ماه 1388 مطابق با روز جهاني "حقوق بشر" با حضور در بيت آيت الله العظمي منتظري و طي ديدار و گفتگو، ضمن اعلام معظم له به عنوان برنده "تلاشگر حقوق بشر" در سال 1388 اين تنديس را به آيت الله منتظري تقديم كردند. در اين ديدار آقايان : دكتر ابراهيم يزدي ، دكتر حبيب الله پيمان ، دكتر عبدالفتاح سلطاني ، دكتر محمدعلي دادخواه ، تقي رحماني ، عبدالرضا تاجيك ، عطاءالله شيرازي ، حسين نوري زاده ، امير دليرساني و خانم نرگس محمدي از اعضاء كانون مدافعان حقوق بشر ايران حضور داشتند.

در ابتداي اين مراسم آقاي دكتر عبدالفتاح سلطاني وكيل دادگستري گفتند:
"كانون مدافعان حقوق بشر هر ساله براي تقدير از كساني كه حقوق بشر را رعايت و در اين راستا فعاليت ميكنند تقدير ميكند، كه امسال با تعطيلي كانون امكان برگزاري مراسم ويژه نبود. براي همين بناگذاشتيم خدمت رسيده از شما كه از قديم الايام در راستاي تحقق حقوق بشر از ديدگاه اسلام فعال بوده ايد و عملا از حقوق زندانيان از سال 1360 به بعد دفاع كرده ايد و بر كاهش فشار بر آنان با هر ايده ، فرقه و فكري مؤثر بوده ايد و حتي از حقوق كساني كه گفته ميشود فرزند شما را به شهادت رسانده اند دفاع كرديد، لازم ديديم از شما تقدير و تشكر كرده و به طور مرسوم يك جايزه را تقديم نماييم . اميدواريم خداوند به شما عمر با عزت داده و ان شاء الله سايه شما بر سر ملت ايران مستدام باشد."

سپس در همين زمينه آقاي دكتر دادخواه ادامه دادند:
"امروز از نظر جهاني روز حقوق بشر است ، براي همين خدمت شما رسيديم . همانگونه كه قرآن هنگام خطاب قرار دادن ، انسان و آدم را مورد خطاب قرار ميدهد، اين نمادي را هم كه كانون مدافعان حقوق بشر خدمت شما ارائه داده اند، استوانه كوروش كبير است كه از نظر برخي مفسران همان ذوالقرنين است . در ابتداي آن اصول و منشوري را اعلام كرده كه بر پايه آن انسان آزاد باشد، كسي بر او سلطه نداشته باشد، بردگي را از ميان برداشت و سلطه را كلا نفي كرد مگر به انتخاب مردم كه چه كسي را برگزينند، و اين اختيار انساني را به او يادآور شد. ولي متأسفانه در كشور ما خيلي از بايدها رعايت نمي شود. اميدواريم با توجه به نصايح بزرگاني چون حضرتعالي كه راه را از گمراهي نشان ميدهند، فردايي روشن در انتظار ملت ايران باشد. و همان را ميگوييم كه قرآن ميفرمايد: (أليس الصبح بقريب ) و اين نويد خداوند در مورد مردم محقق خواهد شد."

پس از آن ، بيانيه كانون مدافعان حقوق بشر توسط سركار خانم نرگس محمدي قرائت شد. در بخشي از اين بيانيه آمده است :
"... كانون مدافعان حقوق بشر در سال 1388 تنديس "تلاشگر حقوق بشر" را به حضرت آيت الله العظمي حسينعلي منتظري تقديم ميدارد. ايشان در زمينه هاي نظري و عملي و با ناديده انگاشتن مقام و قدرت دنيوي و برخورداري هاي ناشي از آن ، از حق و كرامت واقعي انسان دفاع كرده است .
مواضع فقهي ايشان در مورد حقوق شهروندي همه ايرانيان ، تكيه و تأكيد بر مشروعيت حكومت بر اساس آراء مردم و دفاع از حقوق مخالفان بر همگان روشن و آشكار است .
آنچه كانون را در تقديم اين جايزه به شخصيت برجسته و علمي آيت الله ترغيب نموده ، مواضع عملي ايشان است . از جمله مخالفت با اعدام هاي بي رويه در سال هاي 1360 و 1367، مخالفت با سخت گيري حكومت عليه شهروندان و دفاع همه جانبه ، شجاعانه و مقتدرانه ايشان از جنبش سبز مردم ايران .
كانون مدافعان حقوق بشر با تقدير از تلاش هاي اين عالم برجسته كه سالها حصر و محروميت و تحمل مرارت را براي ايشان به همراه داشته است ، و با تبريك به ايشان براي نيك نامي جاودانه شان در نزد ملت ايران ، با آرزوي سلامتي و تداوم راه پرارزش دفاع از حقوق انسانها، تنديس "تلاشگر حقوق بشر" را در 19 آذر ماه 1388 مصادف با 10 دسامبر 2009 و شصت و يكمين سالگرد اعلاميه جهاني حقوق بشر تقديم آيت الله العظمي حسينعلي منتظري ميكند."
كانون مدافعان حقوق بشر


سپس آيت الله العظمي منتظري ضمن ابراز تشكر و قدرداني از اعضاء كانون مدافعان حقوق بشر كه در راه دفاع از حقوق شهروندان تلاش و كوشش ميكنند، با اشاره به حوادث پس از انتخابات و برخوردهاي تند و خشن با مردم معترض فرمودند:


هيچ يك از برخوردهايي كه با مردم شد شرعي و قانوني نيست و آمرين و عاملين ضامن و بدهكار مردم هستند. متأسفانه بين زن و مرد، پير و جوان هم تفاوتي قائل نشده اند; حتي زن ها و دخترها را بيشتر كتك زده اند. آقايان ميگويند اين كارها را براي حفظ نظام انجام ميدهند، من بارها عرض كرده ام ما مخالف حفظ نظام نيستيم اما حفظ نظام وجود نفسي ندارد، بلكه حفظ آن وجوب مقدمي دارد، يعني نظام را ما ميخواهيم كه در سايه آن احكام اسلامي اجرا شود نه اين كه به بهانه حفظ نظام احكام اسلامي و شرعي زير پا گذاشته شود و مرادتان هم از نظام شخص باشد. شما به چه مجوزي مردم را كتك ميزنيد؟ براي اين كه شما را قبول ندارند؟! خب قبول نداشته باشند. مگر شما خداييد يا پيامبريد؟ آنچه كه شما به نام اسلام و دين انجام ميدهيد موجب بدنامي براي اسلام ميشود. چرا با مردم ، تند و خشن برخورد ميكنيد؟

خداوند خطاب به پيامبر ميفرمايد: (فبما رحمة من الله لنت لهم ولوكنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم واستغفرلهم و شاورهم في الامر) يعني : "اي پيامبر! چون تو نرمخو هستي مردم به تو گرايش دارند، و اگر تند و خشن بودي مردم از تو فراري ميشدند." بعد ميفرمايد: "براي اين مردم طلب عفو كن ، برايشان استغفار كن و در امر حكومت با آنها مشورت كن." شما آمده ايد خودي ها را هم غيرخودي ميكنيد، در حالي كه قرآن ميگويد: غيرخودي ها را از خود كنيد، با آنها مشورت كنيد، دستور واقعي اسلام اين است نه آنچه آقايان به اسم اسلام انجام ميدهند و دستور ميدهند مردم را به قصد كشت بزنند.

ايشان در ادامه فرمودند:
ضرر را از هر كجا بگيريد به نفع است . آقايان از اول ، انتخابات را منحرف كردند. بعد عده اي را زدند عده اي را زنداني كردند، بعد گفتند پرونده انتخابات مختومه شد. اگر مختومه شد پس ادامه بازداشت ها براي چه بود؟ مصاحبه هاي تلويزيوني براي چه بود؟ اعتراف گيري چرا؟ محاكمه بر اساس اعترافات تحت فشار براي چه بود؟! مگر بازداشتي ها به انتخابات مربوط نبودند؟ حالا كه پرونده اش را بسته اعلام كردند، بازداشتي ها را آزاد ميكردند، از آنها معذرت خواهي ميشد، چه بسا اوضاع به اينجا نمي رسيد كه هر روز ادامه پيدا كند. خودتان آمديد و ادامه اش داديد، خود شما تفرقه ايجاد كرديد و حالا آمده ايد از وحدت دم ميزنيد؟! اگر به دنبال آرامش و وحدت هستيد براي چه بي گناهان را در بازداشت نگه داشته ايد و با فشار از آنها اعتراف ميگيريد و بر اساس همان اعتراف ها محاكمه ميكنيد و احكام سنگين صادر ميكنيد؟ مگر روايت نداريم كه اعتراف تحت فشار و شكنجه و ارعاب اثري ندارد؟ بدانيد اين اعتراف ها ذره اي ارزش ندارد و بر خلاف موازين اسلام است .

زماني كه ما در رژيم سابق زندان بوديم روزي ازغندي كه بازجوي ما بود به زندان آمد و عباس اشراقي را دستش را گرفت و برد. به او گفتم عباس را كجا بردي ؟ گفت : آزادش كردم . چون حالت صرع دارد و اگر در زندان بميرد در مجامع بين المللي برايمان مشكل درست ميكنند. آنها عاقلانه برخورد ميكردند ولي اين آقايان آقاي بهزاد نبوي را كه داخل زندان نبود و براي عمل جراحي و معالجه چند روزي مرخصي داده بودند، در حال بيماري به زندان عودت داده اند. آيا اين عمل عاقلانه است ؟! يكي از هموطنان كردمان آقاي احسان فتاحيان را دفعه اول به 10 سال زندان محكوم كردند، پس از تحمل زندان ايشان را به اعدام محكوم كردند! در حالي كه دادگاه تجديدنظر حق ندارد مجازات را تشديد كند. چون 10 سال زندان از حداقل مجازات كمتر نبوده است و اين حكم برخلاف قانون است .

ما به اين آقايان ميگوييم والله اين كشور مال ما مردم است و ما به كشورمان علاقه داريم . كشور هم حاكميت ميخواهد و با شرايطش بايد برقرار باشد. اما كشور مطابق رأي و نظر مردم بايد اداره شود. امام حسن (ع ) طي نامه اي به معاويه مينويسند: پس از رحلت پدرم "ولاني المسلمون الامر من بعده" يعني : پس از شهادت پدرم علي (ع ) مردم مرا ولي و حاكم قرار دادند. ايشان به معاويه نمي گويد: من حاكم هستم چون امام معصوم هستم بلكه رأي و اقبال مردم را مطرح ميكند. پس همه كاره مردم اند. بنابراين بايد حقوق ملت استيفا شود.

در قانون اساسي فصل جداگانه اي هست به عنوان حقوق ملت ، آقايان اين اصول را ناديده گرفته اند. در آنجا حق اجتماعات ، اظهارنظر و آزادي مردم آمده است . مراد، آزادي مسئولان نيست بلكه مراد آزادي مردم است.

آيت الله خميني در پاريس درباره آزادي ميگفتند: "حتي كمونيست ها هم در حكومت آينده ما حق اظهارنظر دارند." حالا كه مسلمانها هم ، حتي آنها كه براي انقلاب زحمت كشيدند و زندان رفته اند را از حق اظهارنظر محروم ميكنند، آنها را بازداشت ميكنند و به زور اعتراف ميگيرند كه ما ضد انقلاب و ضد نظام هستيم !

همه ما بر اساس آيات قرآن وظيفه داريم كه امر به معروف و نهي از منكر كنيم . صرف دعا كردن كافي نيست و فايده ندارد و نبايد دلمان را به اين كه گوشه اي بنشينيم و دعا كنيم خوش كنيم ، بلكه علاوه بر آن بايد در جاي خودش وارد شد و به وظيفه عمل كرد. امر به معروف و نهي از منكر هم مربوط به امور جزئي نيست بلكه مربوط ميشود به امر جامعه و حكومت.

من لازم است همين جا از شما و تمام كساني كه در فعاليت هاي حقوق بشري براي تمامي انسانها فارغ از قوم ، قبيله و عقيده تلاش ميكنند تشكر كنم . در اين راه ملاكمان "انسان بما هو انسان" است . مولا اميرالمؤمنين (ع ) به مالك اشتر ميفرمايد: با لطف و محبت با مردم برخورد كن چون كه مردم از دو صنف خارج نيستند: "اما اخ لك في الدين او نظير لك في الخلق" : "يا برادر ديني تواند يا مثل تو انسان هستند." بنابراين آنها كه ميگويند اسلام را قبول نداريم هم بايد حقوقشان رعايت شود. در اين راه كه قدم برمي داريد قطعا مشكلاتي پيش ميآيد، زنداني ميشويد، از كار بي كارتان ميكنند و فشارهاي ديگر، ولي نااميد نشويد، بردبار باشيد چون قرآن ميفرمايد: "انما يوفي الصابرون اجرهم بغير حساب". ان شاء الله موفق و مأجور باشيد و از زحمات شما تقدير و تشكر ميكنم.

در پايان اين ديدار، تنديس استوانه اي منشور حقوق بشر توسط دكتر ابراهيم يزدي ، دكتر حبيب الله پيمان و آقاي تقي رحماني به معظم له اعطا شد.
اين تنديس بر اساس استوانه كوروش كبير و مربوط به 539 سال پيش از ميلاد ساخته شده است ، استوانه كوروش كبير به عنوان نخستين منشور حقوق بشر ناميده شده و به تمامي زبان هاي رسمي دنيا ترجمه شده است .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

دفتر آيت الله العظمي منتظري
1388/9/19

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار