آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

سرکوب، هدیه دولت به دانشجویان


پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۸
در حالی که هنوز 16 آذر، روز دانشجو فرا نرسیده بود، آقای اژه ای دادستان کل کشور به خانواده ها هشدار داد که اگر اجازه دهند فرزندانشان در مراسم 16 آذر شرکت کنند، پس از بازداشت آنها حق گلایه ندارند؛ بعلاوه، دولت برای خبرنگاران خارجی ایجاد محدودیت کرد و مجوز آنها را برای سه روز به حالت تعلیق درآورد؛ همزمان، شبکه اینترنت و خطوط تلفن هم دچار اختلال شدید شدند. با همه اینها، هزاران دانشجو در سرتاسر کشور در مراسم 16 آذر شرکت کردند و علیه دولت و مسئولان حکومتی شعار دادند و در نهایت، در جریان 16 آذر و روزهای قبل و بعد از آن،  دهها دانشجو در سرتاسر کشور دستگیر شدند و همچنین شماری از دانشجویان از سوی نیروهای شبه نظامی وابسته به بسیج مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
نیروی انتظامی اعلام کرد که در روز 16 آذر حدود 204 تن در شهر تهران بازداشت شده اند.
در تهران، مجید توکلی، فعال دانشجویی پس از سخنرانی در دانشگاه امیر کبیر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و رسانه های حکومتی از همان لحظه آغاز بازداشتش شروع به پرونده سازی برای او کردند و مدعی شدند که این فعال دانشجویی با لباس زنانه در صدد بوده که از دانشگاه بگریزد. در همین حال برخی گزارشات از احتمال شکنجه این فعال دانشجویی حکایت داشتند.
رسانه های خبری اسامی شماری از بازداشت شدگان را به این ترتیب اعلام کردند: محمدجعفر طهماسبی، از اعضای ستاد دانشجویی میرحسین موسوی، جاوید حاج همتی و عباس قادری دو تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر، نويد سلطان پور، مجتبی هاشمی، نیلوفر اثباتی، بردیا نجار، طاهر دهخوارقارنیان و مهدی بلخاری از دانشجویان دانشگاه تهران، فرزاد کلبعلی، سهراب کریمی و امجد کردنژاد از دانشجویان کرد دانشگاه تهران، میثم حسنی دانشجوی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر، غلام محمدی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و عضو فعلی شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و محمدجعفر طهماسبی عضو انجمن اسلامی دانشکده فنی، میثم هاشمی فعال دانشجویی دانشکده حقوق و و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مهدی الهیاری دانشجوی فوق لیسانس شیمی دانشگاه صنعتی شریف، طاهر دهخوارقارنیان دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران. همچنین در شیراز سعید آگنجی و راضیه جعفری، سید محمد محسن موسوی، سبحان حیدری، نجما رنجبر، سید محمد حسینی، سعید لطفی و مسعود مهدوی فر دستگیر شدند.
علاوه بر این افراد، کامران آسا، برادر کیانوش آسا، دانشجویی که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به قتل رسیده بود پس از خروج از دانشگاه علم و صنعت، به همراه بیژن رضایی، از دوستان کیانوش آسا دستگیر شدند. در اصفهان هم، هایده تابش، از اعضای کمپین یک میلیون امضا دستگیر گردید.
سایر گزارشات رسیده حاکی از بازداشت هفت تن از اعضای انجمن اسلامی و فعالین دانشجویی دانشگاه پیام نور تهران بود. از سایر شهرستانها هم خبر رسید که شماری از دانشجویان در جریان اعتراضات 16 آذر بازداشت شده اند.
اما همه این اسامی تنها بخشی از بازداشت شدگان این هفته می باشند. اوایل هفته نیز، نیروهای امنیتی حدود 15 تن از مادران عزادار را در پارک لاله تهران بازداشت کردند.
آنسوتر، روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران از ارسال احکام قطعی ۲۲ نفر از دستگیر شدگان حوادث بعد از انتخابات به واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب خبر داد. به گزارش رسانه های نیمه دولتی، 18  نفر به حبس از 4 ماه تا چهار سال و نیم محکوم شده اند. برای 4 نفر نیز رای برائت و برای عده ای جزای نقدی و مجازات شلاق نیز صادر شده است.
و در همین حال، محمد پور عبدالله، فعال دانشجویی به تحمل شش سال حبس محکوم گردید.
آنطرفتر، روزنامه حیات نو در این هفته توقیف شد و گزارشگران بدون مرز هم به صدور حکم 9 سال حبس برای سعید لیلاز، اعتراض کرد.
نهضت آزادی هم خبر داد که وزارت اطلاعات، فعالیت سایت های وابسته به این گروه را ممنوع اعلام کرده است.
و در چنین اوضاعی بود که نوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از تشديد سرکوب مخالفان دولت ایران توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، عميقا ابراز نگرانی کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست به حق مخالفان برای انجام تظاهرات احترام بگذارند.
بازداشتهای گسترده این هفته در حالی بود که سردار فضلی، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران گفته بود:"قصد داريم در اين روز به دانشجويان در دانشگاه‌هاي سراسر کشور، بخصوص استان تهران گل هديه دهيم"..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار