آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

دیده بان حقوق بشر: واکنش دولت به اعتراضات مردم ایران به مصیبت تبدیل شده است


تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۸۸
جنبش راه سبز (جرس): سازمان ديده بان حقوق بشر، با اشاره به تظاهرات اعتراض آميز ايرانيان به دنبال انتخابات خرداد ماه اعلام کرد: "واكنش دولت جمهورى اسلامى ايران اكنون به مصيبتى در عرصه نقض حقوق بشر در آن كشور تبديل شده است. "

این سازمان حقوق بشری در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد افزود: مقام هاى دولتى تائيد كرده اند كه از نوامبر گذشته [كمتر از دو ماه پيش] سى شهروند ايرانى، به علت حمله هاى بسيجيان و پليس ضد شورش، در خيابان ها و يا زندان ها جان باخته اند. دست كم، هفت تن ديگر در برخوردهاى روز بيست وهفت دسامبر [ششم دى ماه] روز عاشورا كشته شده اند و اين در حالى است كه تعداد واقعى كشته شدگان از سوى خشونت گران دولتى بسيار بيش از اين رقم است.

در این گزارش آمده است: " سپاه پاسداران، شبه نظاميان بسيجى و پليس، خودسرانه هزاران تن از تظاهركنندگان مسالمت آميز را دستگير و زندانى كرده اند كه مخالفان، فعالان مدنى، وكيلان دادگسترى، فعالان حقوق زنان و دانشجويان را شامل مى شود و اين اقدام ها، آشكارا، در تلاش براى مرعوب كردن منتقدان و خفه كردن مخالفان صورت گرفته است."

جو استورك، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقا در سازمان آمريكایی ديده بان حقوق بشر گفت: «هدف قرار دادن سيستماتيك و وحشيانه تظاهركنندگان و منتقدان دولت توسط ماموران امنيتى نشان مى دهد كه سركوب مردم توسط رژيم، چيزى جز اقدام براى خاموش كردن صداى ناراضيان و مخالفان نيست. ناآرامى هاى ايران پس از انتخابات [خرداد ماه] اكنون به بحران حقوق بشر در آن كشور تبديل شده است.»

بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، بسيارى از بازداشت شدگان گزارش داده اند كه در زندان و بازداشتگاه هاى پنهانى، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و يا شكنجه شده اند و در برخى موارد قربانى تجاوز جنسى بوده اند. تحقيقات كميته اى از مجلس شوراى اسلامى در اوائل سال جارى ۲۰۱۰ تائيد كرد كه سعيد مرتضوى [دادستان پيشين انقلاب و عمومى تهران] به طور مستقيم در مرگ دست كم سه تن از بازداشت شدگان در زندان كهريزك دست داشته است.

ديده بان حقوق بشر، پس از اشاره هایی به محاكمه هاى بازداشت شدگان كه اين سازمان از آنها با عنوان «دادگاه هاى نمايشى صدها تن از اصلاح طلبان و فعالان مدنى» ياد كرده، اضافه مى كند بسيارى از اين مخالفان كه به «فتنه گر» مشهور شده اند، مجبور به اعتراف هاى تلويزيونى شده اند كه تحميلى به نظر مى رسند. برخى از اين محاكمه شوندگان، به زندان هاى طولانى مدت و بعضى نيز به مرگ محكوم شده اند.

استورك در كنفرانس مطبوعاتى در دبى افزود: «تا آنجایی كه من به خاطر دارم، قوۀ قضاییه ايران [با اين محكمه ها] نشان داد كه دادگاه هاى نمايشى صدها تن از تظاهركنندگان و مخالفان، در زمرۀ بى معنا ترين و مضحك ترين تجاوزهاى حقوقى بوده است.»
به گفته دیده بان حقوق بشر، «علاوه بر بحران حقوق بشر كه در پى انتخابات بروز كرده، ماموران امنيتى، به طور سيستماتيك، اعضاى اقليت هاى مذهبى مانند بهائيان و سنی ها را نيز مورد تهديد و آزار قرار داده و کارزاری از بازداشت هاى خودسرانه عليه كردها، آذربايجانى ها، جامعۀ مدنى عرب [در ايران] و فعالان سياسى به راه انداخته است.»

ديده بان حقوق بشر تصریح کرد: جمهورى اسلامى ايران، طى سال ۲۰۰۹ ميلادى، همچنين يكى از بالاترين ركوردهاى اعدام را در جهان دارا بود؛ و با سه مورد اعدام «ملا گل حسن، دلارا دارابى و بهنود شجاعى» بزرگترين ناقض ممنوعيت اعدام متهمان نوجوان در دنيا بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار