تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۸۸
16 سانحه هوایی در نه ماه گذشته
جنبش راه سبز (جرس): با اضافه شدن حادثه مشهد ،تعداد حوادث مرگبار و سوانح هوایی امسال در ایران به 16 مورد رسید.
سقوط هواپیما، سانحه هوایی، نقص فنی و آمار ریز و درشت کشته و رخمی شدن در این حوادث در ایران از شکل متعارف خود خارج شده است و بروز سانحه های هوایی در چند سال گذشته دیگر به جای تعجب توام با تاثر، فقط ناراحتی و نگرانی مردم و کم توجهی مسولان را در پی دارد.
به گزارش خبرآنلاین، مطابق آمار سازمان جهانی هواپیمایی( ایکائو) بیش از یک پنجم قربانیان خوادث هوایی، جان خود را در سوانح شرکت های هوایی ایرانی از دست داده اند. این در حالی است که سهم این شرکت ها از حمل و نقل هوایی جهان، حتی به یک درصد نیز نمی رسد.
کارکنان بخش خارجی سازمان هواپیمایی، سال سختی را پشت سر گذاشتند. سازمان جهانی هواپیمایی، بر جمع آوری سریع و دقیق آمار سوانح هوایی در سراسر جهان تاکید دارد. این سازمان گزارش کاملی در خصوص هر سانحه از اعضای خود مطالبه می کند و در صورت لزوم، اطلاعات آن را توسط کارشناسان غیردولتی مورد ارزیابی مجدد قرار می دهد.
هر شرکت یا سازمان هوایی که اطلاعات مخدوش به این سازمان ارایه دهد، در معرض خطر اخراج قرار می گیرد و در این صورت امکان پروازهای بین المللی را از دست می دهد. این راهکار باعث شده تا سازمان هواپیمایی کشوری نتواند از سیاست لاپوشانی برای مواجهه با سوانح هوایی بهره گیری کند و بالاجبار، دلایل هر حادثه را کمابیش منطبق با واقعیت اعلام کند. هر چند در برخی موارد، تفاوت هایی بین گزارش سازمان هواپیمایی به ایکائو و رسانه های داخلی به چشم می خورد.
این سازمان همچنین در اقدامی تعجب برانگیز، آژانس های هوایی را که برای رفع نگرانی مسافران، مدل هواپیما را اعلام می کردند، از این اقدام منع کرد. گفتنی است پروازهای توپولوف به دلیل امنیت پایین تر از سایر هواپیماها، طرفداران بسیار اندکی دارد.
حادثه شانزدهم باز هم توپولوف
کارشناسان غیر دولتی معتقدند عمده حوادث هوایی ایران ناشی از هواپیماهای توپولوف است. البته مسوولان سازمان هواپیمایی، این موضوع را تکذیب می کنند. آخرین حادثه هوایی نیز مربوط به هواپیمایی از نوع توپولوف است. مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در این خصوص گفت: با وجود دید ناکافی، خلبان توپولف تابان به دلیل همراه داشتن مسافر بیمار، درخواست فرود اضطراری کرد و خود مسئولیت فرود در این شرایط را بر عهده گرفت.
محسن اسماعیلی در خصوص علت آتش گرفتن هواپیما خاطرنشان کرد: این مورد توسط کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی است و پس از اعلام نتیجه، علت بروز حادثه به صورت کامل بیان خواهد شد.
مدیرکل فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد خاطرنشان کرد: پس از فرود این هواپیما و خروج آن از باند پرواز، تمامی مسافران به سرعت با همکاری گروه امداد، از طریق سرسرههای هواپیما خارج شدند اما پس از پیاده شدن مسافران، ناگهان قسمت انتهایی هواپیما شعله ور شده و آتش گرفت.
مدیرکل فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد در خصوص علت بروز سانحه چندین هواپیمای متفاوت طی 3 سال اخیر در این فرودگاه، اظهار داشت: هواپیماهای زیادی در این فرودگاه فرود میآیند و این فرودگاه به خاطر ورود تعداد زیاد هواپیما به آن، با دیگر فرودگاههای کشور قابل مقایسه نیست.
در عین حال خبرگزاری مهر به نقل از علی اکبر آقایی، عضو کمیسیون عمران مجلس گزارش داد با توجه به اینکه یک روز قبل از این حادثه، قطار سریع السیر مشهد - تهران از ریل خارج شده و هفت نفر کشته شدند، وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان های هواپیمایی کل کشور و راه اهن برای ارائه توضیحات به مجلس فراخوانده شدند.
گفتنی است کمپانی ایرفلوت عمده ترین شرکت هواپیمایی روسیه هواپیماهای توپولف 154 خود را از دور خارج کرد و آخرین پرواز با این هواپیماها روز 31 دسامبر سال گذشته در مسیر یکاترینبورگ به مسکو انجام شد. تقریبا 40 سال بود که توپولف های -154 وظیفه جابجایی مسافران ایرفلوت را در سفرهای داخلی و بین المللی برعهده داشتند. هواپیمای توپولف-154 در اواخر 1970 به ایرفلوت تحویل داده شد.کمپانی هواپیمایی روسیه ایرباس های A320 را جایگزین توپولف های 154 کرده است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP