آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

20 سال پیش در چنین روزی؛ فروپاشی دیكتاتور در 8 دقیقه

سایت آینده نیوز در تهران: درست 20 سال پیش در چنین روزی، نیكولای چائوشسكو رئيس جمهوري و رهبر حزب كمونيست وقت روماني از مردم خواست تظاهراتی علیه شورش های 6 روز پیش شهر "تیمیسوارا " برپا كنند. هشتاد هزار كارمند و كارگر و نظامی در میدان" بخارست" با پلاكارد و عكس های نیكولا جمع شدند. نیكولا به بالكن ساختمان كمیته مركزی حزب آمد و شروع به سخنرانی كرد.    
8 دقیقه نگذشته بود كه فریاد های "مرگ بر دیكتاتور" و " زنده باد آزادی" میدان بخارست را لرزاند. " النا"، همسر نیكولا، گفت: با مردم حرف بزن، با مردم حرف بزن. اما نیكولای هفتاد و یك ساله مات و مبهوت فقط توانست بگوید: "همان جا سر جایتان بایستید". مردم به ساختمان حزب حمله كردند.
نیكولا و همسرش ، النا  و گروه رهبری حزب به درون ساختمان گریختند. مردم گرسنه و خسته چیزی برای از دست دادن نداشتند. فروشگاه ها از مواد غذایی خالی بود، كشاورزی متلاشی شده بود، تمام محصولات صنعتی به خارج صادر می شد تا بدهی19 میلیارد دلاری دولت پرداخت شود.
چائوشسكو مخالیفنش را یا بیمار روانی خطاب میكرد یا جاسوس. تظاهرات تا نیمه شب ادامه یافت و فردا صبح جمعیت بیشتری به خیابان ها ریخته بودند .
در 22 دسامبر نیكولا و همسرش با هلی كوپتر ارتش از بام ساختمان فرار كردند. خلبان، سرگرد مالوتان، آنهارا در جاده خارج از بخارست پیاده كرد و خودش به ارتش و مردم پیوست.  دو رهگذر از راه رسیدند .
او و همسرش را متقاعد كردند در انبار اداره كشاورزی پنهان شوند. آنها در را قفل كردند و به ارتش خبر دادند. نیروهای ارتش كه خیلی زود به مردم ملحق شده بودند دو ساعت بعد رییس جمهور مخوف ترین  دولت بلوك شرق را دستگیر و به جبهه " نجات ملی" تحویل دادند. دادگاه نظامی چائوشسكو در 25 دسامبر 1989 زادروز تولد عیسی مسیح تشكیل و حكم تیر باران ساعت 3 بعد از ظهر همانروز اجرا شد. تیر انداز یك افسر چترباز ارتش بود كه هنوز افتخار دارد كه آنهارا به رگبار بسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار