آخرین اخبار سانی نیوز

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

اخلال عمدی در برنامه مراسم تشیع آیت الئه منتظری توسط بسیج و سپاه

دوشنبه, 30 آذر 1388 16:52

گزیده گزارش بی بی سی از مراسم خاک سپاری آیت الئه منتظری

بدلیل اشغال عمدی مسجد برگزاری مراسم از ساعت ها قبل به توسط نیرو های بسج و سپاه، خانواده آیت الئه منتظری مجبور به لغو مراسم شد



پیکر آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه و از منقدان سرشناس رهبران کنونی جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذرماه) در شهر قم، محل اقامت او، تشییع و پس از اقامه نماز به امامت آیت الله موسی شبیری زنجانی در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.
قرار بود دوشنبه شب مراسمی هم در مسجد اعظم قم برگزار شود که به گفته فرزند آقای منتظری این مراسم از جانب خانواده او لغو شده است.
سعید منتظری به بی بی سی فارسی گفت که اعضای خانواده مطلع شده اند کهمسجد اعظم از ساعت ها قبل، توسط نیروهای بسیج و سپاه پر شدهو به همین دلیل مراسم دوشنبه شب را لغو کرده اند.
سعید منتظری گفت:"اطراف منزل مثل حکومت نظامی شده و انواع و اقسام نیروهای نظامی و انتظامی با سپر و باتوم در آنجا مستقر شده اند و اجازه رفت و آمد به بیت را نمی دهند".
مراسم تشییع آقای منتظری که حدود ساعت ۹ بامداد از برابر خانه او آغاز شد در حالیکه جمعیت کثیری از عزاداران، خودرو حامل پیکر آیت الله فقید را تا محل اقامه نماز میت مشایعت می کردند.
یک شاهد عینی به بی بی سی فارسی گفت که در هنگام خوانده شدن پیام آیت الله خامنه ای، گروهی از تشییع کنندگان با فریاد کشیدن و سر دادن شعار نسبت به آن اعتراض کردند.
بر اساس گزارش ایلنا، احمد منتظری در سخنان خود از سوگواران خواست تا پس از پایان مراسم نماز، صحن حرم را ترک کنند و از آنان دعوت کرد تا در مراسم عزاداری که بعد از ظهر دوشنبه در حسینیه آیت الله برگزار می شود شرکت کنند.
خبرگزاری رویتر به نقل از شاهدان عینی، شمار عزاداران را "صدها هزار تن" گزارش کرده و سایت کلمه، متعلق به میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت، هم گفته است که تشییع پیکر آیت الله منتظری با حضور صدها هزار نفر از نقاط مختلف کشور به سوی حرم حضرت معصومه تشییع شد.
آقای موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف دولت به همراه شماری از مراجع تقلید، روحانیون ارشد و فعالان سیاسی، از جمله آیت الله یوسف صانعی، آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی، محمود هاشمی شاهرودی، قربانعلی دری نجف آبادی، علی اکبر محتشمی پور، هادی غفاری، هادی خامنه ای (برادر رهبر جمهوری اسلامی)، غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران، حبیب الله پیمان و عزت الله سحابی از چهره های ملی مذهبی در مراسم تشییع حضور داشتند.
یک شاهد عینی به بی بی سی گفت که مأموران مانع از ورود آیت الله صانعی به داخل صحن حرم حضرت معصومه، محل دفن آیت الله منتظری شدند که این امر اعتراض گروهی از مردم حاضر در صحنه را برانگیخت.
شاهد عینی دیگری به بی بی سی فارسی گفت که پس از مراسم تشییع جنازه، برخی نیروهای لباس شخصی به گروهی از تشییع کنندگان حمله کردند و درگیری های پراکنده ای اتفاق افتاد.
به گفته او، این نیروها به پاره کردن پوسترهای آیت الله منتظری اقدام کردند و کوشیدند هواداران را از اطراف بیت او متفرق کنند.
او همچنین گفته است که وصیت نامه آقای منتظری در اختیار فرزند ارشد او است و قرار است در سایت آیت الله منتظری منتشر شود.
در ایران مراسم روز سوم، هفتم و چهلم درگذشتگان هم به طور سنتی رایج است و انتظار می رود به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری نیز چنین مراسمی برگزار شود.
گزارش های رسیده از تعطیلی بازار و برگزاری مراسم عزاداری در نجف آباد، محل تولد آیت الله منتظری حکایت دارد.
از اصفهان هم به نقل از شاهدان عینی خبر می رسد که مردم عزادار در میدان امام خمینی تجمع کرده و مشغول عزاداری بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام
از اینکه نظر خود را راجع به این نوشته اعلام می کنید، متشکریم.
در اولین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد.
-------------------------------------------------
Hi.
Tank you for your comment about this post.
Answer your comment ASAP

آخرين آخبار